ב"ה ערב ש"ק, כ" אלול תשע"ט | 20.09.19
הרב וילהלם על רקע קלפי
הרב וילהלם על רקע קלפי צילום: 'בחדרי חרדים' וארכיון שטורעם
מי אתה, המצביע החב"די?

משהו מוזר באינסטינקט של חסידי חב"ד. לא אוהבים להצביע לחרדים; לחילונים; מזרחיסטים; לשמאל בטח שלא וימין אמיתי אין בנמצא

יש משהו מוזר באינסטינקט של חסידי חב"ד: אנחנו לא אוהבים להצביע לחרדים; לא יכולים להצביע לחילונים; קשה לנו להצביע למזרחיסטים; לשמאל בטח שלא וימין אמיתי אינו בנמצא... בקיצור אין לנו למי להצביע.

נשאלת השאלה מי אנחנו? האם אנחנו "ימין קיצוני"? האם חסידי חב"ד באמת שונים ומוזרים? בישראל מתגוררים בסה"כ כשש מליון תושבים יהודים השולחים את נציגיהם לכנסת, ואנחנו הרי בטוחים בעצמנו שאנו מייצגים את הקונצנזוס היהודי של העם, אם כך, איפה אנחנו ואיפה העם? אין לנו מכל המפלגות אפי' מפלגה אחת קטנה שנרגיש איתה בבית? מדוע?!, האם עם ישראל כל כך רחוקים מאיתנו?

צר לי לאכזב הרבה מהקוראים ולומר שלדעתי אנחנו באמת קצת מוזרים. הרבי "הזיז" לנו משהו בראש, אין לנו חשיבה "נורמלית" של אנשים רגילים מן היישוב.

יהודי רגיל מתפלל 3 פעמים ביום, משתדל להקפיד על קלה כחמורה, עובד את ה' מתוך יראת שמיים מלאה, יחד עם זאת אין לו באופן אישי תחושה פנימית מינימלית שהוא צריך לדאוג לכלל ישראל. היהודי מרגיש מספיק טוב בכך שהוא דואג להדר בשמירת תורה ומצוות, לבריאותו, לפרנסתו ולמשפחתו, לחינוך ילדיו בישיבות הקדושות ושידוכם עם משפחות ראויות כמותו.

לצורך שמירת הדברים הנעלים של אפשרות נוחה לקיום תורה ומצוות, בית, ילדים, פרנסה ובריאות אישית, כל אחד מוכן כ"חוב קדוש" להצביע עבור מפלגה שתדאג לכל האינטרסים הללו, שגלום בהם כמובן תורה ויראת שמים, על הצד הטוב ביותר.

כמובן ש"דואגים לעניים", "קצבאות ילדים", "שבת", "ישוב הארץ", "ביטחון", אבל בשורה התחתונה נקודת המוצא היא הקשר האישי לנושא: כמה כסף הפסדתי בגלל גזרותיו הכלכליות של ביבי, גירשו אותי או חברים כמותי מגוש קטיף, שכר לימוד לילדים בישיבות וכך הלאה.

זו הסיבה האמיתית לפשרות השונות שהמפלגות נגררות אליהם - פשוט מצד זכות הקיום האישי והכללי, הידיעה שבסופו של דבר כל האזרחים מבינים שחייבים להסתדר ולהתגמש בכדי לשרוד, כאשר המוביל העיקרי של הנבחרים הוא האמביציה האישית, ולא האידיאולוגיה האובייקטיבית אין ספק שפוליטיקה הופכת להיות "אומנות ההישרדות".

לנו, חסידי חב"ד, הרבי עשה סוויץ' בראש. הרבי פשוט גרם לנו לחשוב על המטרה הטהורה ולהפוך אותה לחלק בלתי נפרד מהחיים, חשיבה כזו גורמת לכך שנהיה לצערנו במיעוט, עד כדי כך שלא נמצא אפי' מפלגה אחת לרפואה שנוכל לומר שנציגיה "בראש שלנו".

החשיבה הזו, והוויתור על האינסטינקט הפשוט לדאוג לרווחה האישית, היא זו שדוחפת את רוב חסידי חב"ד להתעסק בשליחותו של הרבי תוך ויתור על קירבה פיזית לקרובי משפחה, מגורים במקומות נידחים ללא כל ביסוס כלכלי ועוד.

סיפר לי יהודי חסיד חב"ד שלקראת החלטתו באיזה תחום לבחור במסגרת של שליחות, הוא ניסה לקבל עזרה באתר של אוניברסיטה מסוימת, שנותנת ייעוץ והכוונה למתלבטים בבחירת מקצוע. לאחר מבחן של כחצי שעה הוא קיבל תשובה מוזרה "שיקוליך בבחירת מקצוע אינם הגיוניים", החב"דניק שמכיר את עצמו כאדם די הגיוני, לא ויתר והחליט לערוך את המבחן במחשב כמה פעמים נוספות בכדי לגלות את הסיבות שגרמו לתוצאה שהוא אינו שוקל דברים בהיגיון, הגילוי שלו היה מדהים, היו 2 סיבות לחוסר הגיון שלו:

1. על השאלה האם אתה רואה במקצוע שתבחר את מרכז החיים שלך? הוא ענה בחיוב. הרי ברור שבמה שהוא יתעסק זה יהיה עיקר ענינו והוא יראה בזה את שליחותו. מתברר שזו תופעה של "אדם לא הגיוני". ה"היגיון" אומר שלאדם יש את חייו הפרטיים ואח"כ העבודה, בכדי להביא כסף הביתה על מנת שיוכל לחיות את חייו. לידיעתכם שליח שרואה בעבודתו את עיקר חייו הוא פשוט לא הגיוני במוסדות האקדמאים...

2. על השאלה האם אתה מחפש מקצוע כזה שתוכל לעזור באמצעותו לחברה? הוא שוב השיב בחיוב כי גם כאן ברור שלהיכן שיגיע זוהי שליחותו וכאן הוא צריך לפעול לטובת עם ישראל. רבותיי, גם זה לא הגיוני בראיה אקדמאית, באקדמיה מלמדים שבאמצעות המקצוע שלו האדם מקדם את עצמו בלבד בכדי לחיות טוב את חייו...

הוא אשר אמרתי, הרבי שינה את חשיבתו הבסיסית של כל חסיד חב"ד. כל אחד מאיתנו יודע שהוא צריך לבסס את חייו למען עם ישראל ליהדות ולצורך כך הוא מחליט היכן להתגורר ובאיזה תחום לעסוק.

זו גם הסיבה שאנו כל כך מוזרים ולא מסוגלים להחליט באיזו מפלגה לבחור. פשוט לא מצאנו עדיין בכנסת מפלגה שאנשיה חושבים ופועלים למען המטרה והעניין ללא פשרות, ובודאי שלא מצאנו כאלו שמחוברים לחלוטין לאותם מטרות שהרבי לחם למענם.

בנוגע לפועל: נכון לרגע זה אין לי למי להצביע. גם המפלגות הימניות ביותר מורכבות מאינטרסים אישיים שבסופו של דבר אין לי כלל בטחון שיעמדו בלחצים. במצב כזה אינני בטוח שהימנעות מהצבעה תביא למצב גרוע יותר; בשנים האחרונות לא מצאנו לדאבוננו "צדיק אחד בסדום" ולא נראה באופק שבעתיד נמצא.

אם יהיה משהו שידחוף אותי אל הקלפי זה רק פסק דין של רבנים, אבל בעיניי "כולם אותו דבר".

ח' באדר תשס"ו
הגב לכתבה

תגובות
25
1. אהבתי
כל מילה.
ט' באדר תשס"ו
2. אין מה שידחוף??
הרב וילהלם! נהנתי מאד מדבריך , אבל בסוף הרסת הכל.

האם, אין מה שידחוף כל חסיד חב"ד לקלפי?

האם, הוראתו הברורה של הרבי, שאסור שאף קול ילך לאיבוד לא מספיקה ?

כל דברי הרב וילהלם היו נכונים כמעט בכל מערכות הבחירות הקודמות.(מלבד תשנ"ט)- האם אז היה פסק דין כלשהוא שדחף מישהו לקלפי???




ולסיום, עקיצה...
פסק דין של איזה רבנים, יזיז אותך? וד"ל . . .

ט' באדר תשס"ו
3. כשאין מפלגה רצינית הקול הולך בכל מקרה לאיבוד
המגיב מס' 2 אינו צודק לגמרי, בעבר היו תקוות שהמפלגות שהם יחסית קרובים אלינו, נוהגים כשורה.

גם ממנחם בגין הרבי ציפה בתחילת דרכו שיעמוד בתוקף נגד הסכמי השלום ולבסוף איכזב.

גם יצחק שמיר שהרבי עשה ממש מהפיכות למענו, איכזב לבסוף עם ועידת מדריד.

גם אגודת ישראל שחב"ד לחמה למענה בזמנו, נטשה אותנו וחברה למתנגדים, ועל ה"משחן" עשתה בלאגנים יותר גדולים מאשר על ארץ ישראל.

ש"ס לא חטאה במושב האחרון בכנסת, אבל אף אחד לא יוכל לתקוע לנו כף שתעמוד בעקשנות בשמירה על ארץ ישראל אם תשב בקואלציה בכנסת הבאה.

אז מדוע הקול של מי שלא מצביע הולך לאיבוד????

זו לפחות המחשבה והנטיה הטבעית של כל חבדניק.

צודק הרב וילהלם שרק פסק של רבני חב"ד יכול לשנות את האדישות הרווחת.
ט' באדר תשס"ו
4. האם ההוראה של הרבי לא מספיקה?
הרב וילהלם טועה.
ההנחה של חסיד חב"ד צריכה להיות שהוא חייב להצביע והוא הולך להצביע ע"פ הוראות מפורשות של הרבי כל השנים, בלי יוצא מהכלל.
למי להצביע? זאת ישאל את רבני חב"ד שיורו לו.
נכון שהרב וילהלם צודק בניתוח שלו, אבל לא צודק במסקנה אליו הגיע
ט' באדר תשס"ו
5. ???
הרב וילהלם צודק במאמרו שנכתב במדור "עלה במחשבה"! אולם לצערנו האנשים מערבבים את ההתלבטויות - המחשבות, את הרגשות ואת המעשים לצ'ולנט אחד וד"ל. בנוגע לבחירות יש את ההוראה המפורשת להצביע למפלגה החרדית ביותר ויש לבצעה ככל הוראה! אם יש לך ספק מיהי תשאל את המד"א שלך.
ט' באדר תשס"ו
6. צודק בכל מילה
ט' באדר תשס"ו
7. במקום שאין איש (יהודי)
קראתי את דברי הרב וילהלם כמוכם בדיוק, קראתי גם כן את כל תגובותיכם (גם על דבריו של הרב הבלין שיח'), אך קשר בין תוכנם לדרכו של הרבי לא מצאתי.
וכי מפני ש"לי" לא נעים או אפי' בסגנון בוטה יותר "אותי" זה מגעיל - להופיע בכזה קלפי שמרכולתו המוצגת בפני נראית כפי שהיא, אמנע מלקיים את הוראתו הברורה של הרבי להצביע, וכי זוהי דרכה של לובאוויטש, פתאום, לשלב ידים ולהשאר בתוך הבית?
הרי בכל מצב שהוא משועבדים אנו לכונה העליונה כפי שמועברת עלינו ב'דרך המלך' דרכו הסלולה, הברורה והבלתי נתנת לשום סטיה של כ"ק אדמו"ר.
בכל מצב שהוא מוטל עלינו גם בע"כ להשפיע את האור החוצה גם במצב שהחוצה הוא הכי 'חוצה' שיכול להיות, אף ש'לך' נראה שלא תוכל לעמוד במטלה וממילא ל'דעתך' גם לא נגיע למטרה,
ע"כ אומרים לך אתה תעשה את פעולתך הקטנה וה' יעשה הטוב בעיניו.
לא הבנתי האיך יעלה על הדעת לשבת בבית ולא לתת את קולך עבור המינימום לפחות,
וכי מפני שלא תצליח להניח תפילין לכל יהודי תל אביב לא תצא בכלל למבצע תפילין?
גם אם ידוע לך במאת האחוזים שדבר כזה אף פעם לא יקרה (עכ"פ ע"י לבד), וכי לא תצא בשביל העשרה שכן יניחו, יתר ע"כ, גם אם ברור לך שלא תזכה אפי' יהודי א'ותחזור לביתך באפס תוצאות שהרי כך גם הי' בפעם הקודמת שיצאת למבצעים, אעפ"כ מצווה אתה להשתדל ולנסות, עם כל הקושי ועם כל ה'חוצה' שמכביד ומקשה עליך את העבודה. אל לך להרים ידים בשום מצב.
המצע המוגש לפני כל בוחר בארצנו איננו ניתן לשינוי ע"י אף א' מאיתנו. המתמודדים כולם מפיצים טינופת. מי יותר ומי פחות. אך שום דבר לא ייאש אותנו, עלינו לעשות את שלנו ולכל הפחות לנסות להציל מה שעוד יתכן שאפשרי להציל. אז לא תקבל את כל הכוס תקבל חצי, לא תקבל גם את החצי אבל לנסות לפחות תנסה.
מדהים לשמוע שפתאום החבדניקים הם אלו שנכנסו למרה שחורה.
מה לכם שקועים בשרעפיכם צאו והשפיעו בגב זקוף ובתוקף דקדושה גם אם זקוקים אתם לאטמי נחיריים.
הכל מודים שמהעוגה הגדולה והיפה שיכלה פעם להיות כבר לא נשאר הרבה, שמרו נא בבקשה על מה שעוד נותר.
מה להצביע יחליט המחליט כל אחד לעצמו אבל לוותר על הכ-קול לא בא בחשבוןגם לא בהו"א.
לא זו דרכה של לובאויטש, אפי' לא של סאטמר, שם זה בשיטה לא להצביע, אצלכם זה מגיע רק מישות ומרה שחורה.
זו רק דעתי מה דעתכם?
ט' באדר תשס"ו
8. איפכא מסתברא מיניה וביה
דוקא בגלל מאמרו של הר' וילהלם המסקנא המתבקשת לחוס על עמנו וארצנו וללכת להצביע
ט' באדר תשס"ו
9. המציאות מראה
שמאז ג' תמוז חב"ד לא נקטה עמדה ברורה לגבי כלום, ובמה שכן, עשו נזקים בלתי הפיכים.
כש"אחורי" העדה מחליטים מי יהיו עיני העדה אנחנו נמצאים בבעיה לא רגילה...
ט' באדר תשס"ו
10. זעליג
אני חושב שאם הרבי היה בענים בשריות, היה אומר לבחור מבד"ל-טב.

כי הם הכי צמודים לארץ ישראל ולעם ישראל והכי חשוב ע"פ תורת ישראל.

קוראים יקרים תתקנו אותי(בכבוד) אם אני טועה.
ט' באדר תשס"ו
11. מה עם מפלגת קל, שהרבנים פעם אמרו לתמוך בה
הרי גם אז לא היה סיכוי של אחוז החסימה. ונמצא, כי לצערנו גם הרבנים במחננו הטהור מעט נוגעים בדבר. האם להרוס מקוואות בשיטת חב"ד זה שמירה על דת. בטוחני שמפלגה כמו שינוי תתמוך במקווה כזה אף יותר מג'.
ט' באדר תשס"ו
12. יפה אמרת תגובה ל11 ו7
ב"ה שיש כמה שלא נגועים וחושבים בהגיון מעשי ללא מטרות רווח (כמו ש"ס וכיו"ב כמה אני אקבל וכו.וד"ל), מאידך זאת בושה וחרפה שהליכלוך מתחיל לנדוף גם מראשי העם דאנ"ש עד כדי החלטות והנחיות בלתי מובנות ומפוקפקות,המענין הוא (וגם מוכח) שאלו המאמינים ועוסקים בהפצת המעיינות בכלל ובשורת גאולה ומשיח בפרט,חושבים בהגיון בריא כיצד לעשות ולדעתי הפשוטה ביום הבחירות אלך בע"ה ואתמוך ב"כ"ול המחאה גם אם הוא לא יעבור את אחוז החסימה אך וודאי אשאר עם מצפון נקי שלא תמכתי באותם "חנפנים" ומצווה להזכירם ש"ס אגודה מפד"ל ופירוד לאומי למען הסר מכשול.
ט' באדר תשס"ו
13. מאמר נפלא
מאמר נפלא
ט' באדר תשס"ו
14. אנחנו בבעיה!
מצד אחד אין מה להצביע, ובמצב כזה דורשים מהרבנים להכריע,
ומצד שני באם הרבנים יכריעו בפומבי, יעשו מזה רעש בתקשורת כאילו חב"ד התגייסה לטובת מפלגה כלשהיא
ט' באדר תשס"ו
15. מאמר ענק !!
אלי, קבל צל"ש, אין מה לומר, אהבתי כל מילה במאמר שלך, ניתוח נכון ולעניין.

מה שכן, יש לנו בעיה עם פסקי הרבנים כי אז יעשו עם זה רעש בתקשורת.
ט' באדר תשס"ו
16. אנחנו לא בבעיה: הרבי אמר לנו מה לעשות
וזה מה שצריך לעשות: להצביע למפלגה החרדית ביותר. מדוע? כי כשיש אפשרות להשפיע - אנחנו מ ו כ ר ח י ם לעשות זאת.

למי להצביע? לג' (מתנגדים) מפד"ל והאיחוד הלאומי (אפילו כסף לישיבות לא אכפת להם, רק כסא בממשלה) מרזל (הקול ילך לאיבוד, כאילו לא הצבעת)??? ש"ס (יחי אוסלו)???

לא יודע. תשאלו את המשפיע, את הרב, ותעשו מה שהוא אומר.

ל11: הרבנים אף פעם לא אמרו לתמוך במפלגת קל, כמו שהרבי לא אמר. מזרחי אמר שיש לו הוראה, ותו לא.
י' באדר תשס"ו
17. הסוויץ' שהרבי עשה לנו להצביע לשס
כן, זה חלק מהסוויץ' הם לא מתפללים בנוסח שלנו, הם לא לומדים במוסדות שלנו, הם לא נראים כמונו, הם לא מתלבשים כמונו. אבל הם חרדים לדבר השם, הם דואגים להפצת היהדות, הם פותחים תלמודי תורה בתי ספר בתי כנסת ומקוואות טהרה בכל אתר ואתר. הם גם ידאגו שמשפחות ברוכות ילדים יקבלו יותר עזרה מהמדינה,
י' באדר תשס"ו
18. רבינו
קראתי בעיון את מאמרו הנפלא של הרב וילהלם, שמסקנתו היא שאין להצביע.
ועל כך ניתן להמליץ את אימרתו של רבינו הקודם על הקיסר הגרמני וילהלם, ואמר עליו רבינו בלשון האידיש: וויל העלם.
גם כאן, הרב וילהלם ויל העלם, היינו העלם בבחינת ההצבעה, שאינו הולך להצביע, ודו"ק ותשכח. לגמרי תשכח.
י' באדר תשס"ו
19. המפלגה החרדית???
מישהו בדק אם המפלגה החרדית זו במת הוראה לדורות??? לי ידוע שאחרי כמה פעמים הרבי הורה גם על מפלגה ששומרת על מיהו יהודי ועוד. הכל לפי ה"זמן גרמא"- תבדקו את זה
י"א באדר תשס"ו
20. לבאבע (תגובה 18)
לא הבחנתי במאמר שהרב וילהלם מוביל לכך שלא יצביעו, מה שכן, הוא מצליח לבטא באפן מוצלח ביותר את תחושת הלב של חסידי חב"ד..
י"א באדר תשס"ו
21. כל מילה סוכר
ר' אלי היקר יישר כח על המאמר הנפלא ממש נהנתי לקרוא אותו על אף שכמו שכתבו כמה לא רצוי שהרבנים יורו בפומבי כי יצא שכרו בהפסדו שכאילו חבד מתערבת לטובת מפלגה כל שהיא אלא שלדעתי צריך כל אחד באופן אישי לשאול את הרב שלו למי להצביע ואכן להצביע כי ברור שההצבעה תמיד היתה לרע במיעוטו וגם כשהרבי אמר להצביע למלגה הכי חרדית לא אמר ל"מפלגה החרדית" אלא הכי חרדית שיש ואת זה צריך כל אחד להתייעץ עם רבו לדעת מה באמת הכי יעיל
ובכל מקרה שוב יישר כח על הניתוח המרתק
י"ב באדר תשס"ו
22. צריך להצביע
לא תמיד אנחנו מקבלים את הטוב במילואו, ועל כן גם לעת הזאת שומה עלינו לקבל את הרע במיעוטו ולהבטיח שהרע במילואו לא ינחל.
ברור שאם לא נצביע נשרת את הרע במילואו.
י"ג באדר תשס"ו
23. דברי הרבי
הכל טוב ויפה כל התלמודי תורה יחשיבות כוללים וכו' אבל רק להזכירך את דברי הרבי שכסף שבא על חשבון דם של יהודים לא יוצאים ממנו תלמידי חכמים יראי-שמים. במילים אחרות הכל להבל ולריק. [אא"כ מעניין אותך רק זה שהם תלמידי חכמים ויראת השמים לא מעניית אותך].

נכון שלפועל בהנתקתנות הם היו נגד אבל כמדומה בתחילת הדיבור על זה עוד לפני שקראו לזה התנתקות כמדומני הם הסכימו לאיזה שהיא תוכנית מדינית, וזה עפ"י "דעת התורה" [שהביעה הסכמה בשעתו] א"כ ברור ש"דעת תורה" שיום היא בעד ויום היא נגד א"א להסתמך על זה, ובפרט עפ"י מה שכתבתי למעלה מדברי הרבי.
ט"ו באדר תשס"ו
24. סוף סוף
אליהו וילהלם כל הכבוד נהנתי מכל מילה
ט"ז באדר תשס"ו
25. עשה לך רב
ב"ה יש לנו הוראה מפורשת מהרבי להצביע בבחירות וכמו כן הוראה של עשה לך רב. לחסידי חב"ד אין ולא צריך להיות ספקות זה גם אחד הסויטשים שעשה לנו הרבי כל אחד צריך לשאול את הרב שלו.........
י"ט באדר תשס"ו