ב"ה מוצאי ש"ק, כ"א אלול תשע"ט | 21.09.19
האם לקית בתסמונת האו"ם?

"האם זוהי תגובתך לפוגרום, הרב ברוד? יצירת הקבלה בין "שני הצדדים?" • הרב מנחם מענדל קפלן בתגובה לרב מנחם ברוד (עלה במחשבה)


בשבוע שעבר ביקרה בארץ לואיז ארבור, נציבת האו"ם לענייני זכויות האדם, ובין השאר ערכה ביקור בשדרות המותקפת. במשך ביקורה נחשפה הנציבה, כצפוי, לטענות מצד מארחיה הישראלים על חד-צדדיותו של האו"ם בכל הנוגע לסכסוך במזרח התיכון.

הנציבה הכחישה את הטענות בתוקף: האו"ם הוא דוקא הוגן ומאוזן - טענה - והראיה: אמנם גינינו את ישראל על הרג הפלסטינים בבית-חנון, אבל באותה מידה גינינו גם את הפלסטינים על ירי הקסאמים לעבר ישראל!...

נכון, טוענים רבים, יש הבדלים: ישראל משתדלת ככל יכולתה (ורבים יאמרו: יותר מהדרוש) שלא לפגוע באזרחים, ואילו המחבלים תוקפים דוקא אזרחים. אבל זה אינו הכשל העיקרי בטענתה של ארבור.

הכשל העיקרי בטענתה של ארבור הוא בכך שאין כאן שני צדדים מקבילים שניתן לאזן ביניהם. מצד אחד עומדים טרוריסטים שמטרתם היא לחבל ולהרוג, ומצד שני עומדת מדינה שכל מטרתה היא להגן על אזרחיה. ביטא זאת בדרך קצרה וקולעת אחד מדוברי הימין: טול מהמחבלים את הנשק - לא יהיה טרור; טול מישראל את הנשק - לא תהיה ישראל.

יצירת "איזון" מלאכותי בין תוקפים למותקפים, בין רוצחים לקרבנות - אינה איזון, אלא העדפה חד-צדדית של הצד התוקף, בעצם העובדה שמוענקת לו לגיטימציה ועמדה מקבילה לצד המותקף.


*

מספר ימים לאחר-מכן פרסם "שטורעם" על שערורייה שהתרחשה באותו יום בבני-ברק: ראש-ישיבה מסויים אסר על תלמידיו להשתתף בשמחת נישואיו של חברם, משום שזו התקיימה באולם שעליו מתנוססת תעודת ההכשר של הגר"מ לנדא שליט"א.

ושוב היו שטענו: מה הרעש? וכי במקרה הפוך היו בחורים חב"דיים משתתפים בחתונה הנערכת באולם הנמצא תחת השגחת "שארית"?

ושוב נניח להבדלים הדקים, כמו העובדה שבמקרה כזה איש לא היה אוסר על הבחורים להשתתף, ואין ספק שרבים היו משתתפים בשמחה (על-אף שהיו מתנזרים מהסעודה, כמובן); שוב, לא זה העיקר.

הכשל העיקרי בטענות אלו הוא בכך שאף הן לוקות ב"תסמונת או"ם": הן יוצרות "איזון" מלאכותי במקום שאין שני צדדים מקבילים, אלא תוקפים מול מותקפים, יוצרי מחלוקת מול הסובלים ממנה.

לא הגר"מ לנדא ולא חסידי חב"ד פוסלים הכשרים של רבנים שאינם חסידיים - בניגוד ל"שארית", שלא קמה אלא כדי לפגוע בהכשרו של הגר"מ לנדא. המחלוקת כאן היא רק מצד אחד - מצד חוג "שארית", ויצירת "איזון" מלאכותי בין שני הצדדים אינה אלא הענקת לגיטימציה פסולה לצד בעלי המחלוקת.

*

ושוב, מספר ימים לאחר-מכן, קראתי מאמר שפרסם הרב מנחם ברוד ב"כפר חב"ד", בעקבות הפוגרום שביצעו אנשי כת המשחיתים בשלוחי רבנו זי"ע לאחר "כינוס השלוחים".

ואכן, הרב ברוד אינו מאכזב, ומציג גישה המאזנת בצורה הוגנת בין "שני הקצוות". הוא אף מציע לכלל חסידי חב"ד להתלכד סביב ארגונו המתון והמאוזן. אמנם שני הצדדים לא יהיו מרוצים מהדברים - טוען הרב ברוד - אך עצם העובדה שהם אינם מרוצים מוכיחה שאנו אכן הוגנים ומאוזנים...

האם זוהי תגובתך לפוגרום, הרב ברוד, יצירת הקבלה בין "שני הצדדים" - בין אלו שהתוועדו ב-770 ובין אלו שהשליכו עליהם שולחנות, בין השלוחים שמקדישים את כל ימיהם להפצת יהדות ולמילוי שליחותו של רבנו זי"ע ובין המשחיתים שמקדישים את כל ימיהם להרוס את עבודתם של השלוחים ולהשחית כל חלקה טובה שנטע הרבי?!

האם לקית אף אתה ב"תסמונת או"ם"?!

י"ב בכסלו תשס"ז
הגב לכתבה

תגובות
58
1. תגובה
לדעתי הוא לא צודק, הרב קפלן.
הוא טוען שאין מה לעשות נתק כי עם מי שצריך לעשות זוהי קבוצה טרוריסטית אבל השאר נורמלים, או שכולם כאלו וממילא לא צריך לדבר בכלל על נתק אלא זו המציאות.
כי ברוד הציע דבר נועז, ולכן הוא עשה את זה בעדינות. לא ברור איך הוא מתכוון שזה יתבצע, הנתק. כאילו מה - כל קבוצה תאמץ שם אחר??
אבל הוא מתכוון לעשות נתק עם כ-ל המשיחיים, למרות שרק 25 מבניהם זרקו ספסלים.
י"ב בכסלו תשס"ז
2. ממש נכון
הרב קפלן קולע למטרה בכל מילה.

רק דבר אחד יש לי לחדש לו, שהרב ברוד חושב ממש כמוהו, וכל הכתבה על "אחדות" שכותב הרב ברוד, הוא בעצמו לא מאמין בזה, אך זה רכו של עולם שהוא צריך כלפי חוץ להראות יפה.

כל מי שמבר על אחדות, עושה זאת רק כלפי חוץ, כל אחד מאנ"ש מבין ויודע שהדבר פשוט לא ניתן, הם מנהלים "מלחמת קודש" רבנים לא נחשבים בעיניהם, וחבל כאן להאריך בדבר הפשוט שכל אחד יודע.

חבל רק שהרב ברוד, כמו דוברים רבים אחרים מנסים לטייח את העניין, ובזה הם גורמים רק נזק.
י"ב בכסלו תשס"ז
3. תתבישו
רק עכשו דיברו על אחדות
אל תגידו "ידינו לא שפכו את הדמים הבאים ר"ל"
י"ב בכסלו תשס"ז
4. הרב קפלן נשמע קלישאתי מתמיד
איפה הרעיון מאחורי הדברים סתם אי אוביקטיביות בעליל וניצול הבמה באופן דמוגוגי .
י"ב בכסלו תשס"ז
5. זהירות אחדות לצרכי צילום בלבד
האם המצב כל כך קשה שצא"ח צריכים לגייס אנשים ואפילו בשביל צרכי צילום בלבד מוכנים לשלם מחיר כל כך כבד. אם זה לא סוד בברוד (שם המדור בכפר חב"ד) אולי יגלה לנו הרב ברוד בשביל מה באמת הוא צריך את המשיחסטים
י"ב בכסלו תשס"ז
6. מגיב
לפני שנתיים פגשתי את הרב קפלן אחרי שלא ראיתיו שנים לשאלתי מה נשמע? המענה היה :"ימח שמם של המשחיסטים".אינני יודע מי הוא המאוזן ומי הוא ההוגן.אך תגובות של אנשים קיצוניים לא גורמות לקידוש שם ליובאוויטש.הם רק מצמיחים אירועים אלימים ותופעות משונות.
בין אלו שמתקרים משיחסטים ישנם רבים וטובים שלא תומכים באלימות לא זורקים ספסלים,לא משתתפים בכינוסי שלוחים אלטרנטיביים,אפילו לא תמיד חובשים כיפת יחי,הם פשוט מאמינים בסיסמת היחי ובמה שכולם האמינו לפני ג' תמוז. הנושא המרכזי האם גם אותם צריך לגנות, ולהעליב ולנתק ולהרחיק, או שלתת להם אפשרות להשאר בקרב קהל חסידי חב"ד. הרב ברוד טוען שכן הרב קפלן טוען שלא. מה שבטוח שקוראים את המאמר האחרון דווקא נראה שיש בכל זאת מישהו שנהנה מכך שנזרקו ספסלים, ולא הכוונה לא לאלה שזרקו אותם.
י"ב בכסלו תשס"ז
7. מצוקת קוראים
קראתי את מאמרו של הרב מנחם ברוד בעיתון כפר חב"ד וזאת בגלל מאמר התגובה של הרב קפלן על אף שבדרך כלל את חטאי אני מזכיר היום שעל אף שבאופן קבוע אני לא קורא את מאמרו של ברוד וראיתי את הטיעונים שבגינם הוא רוצה שלום עם המשיחסטים ואני אומר לכם רבותי גם אני השתכנעתי שיחת שבוע סובלת ממצוקת קוראים. הרב ברוד כותב במפורש שכל מה שמפריע לו אצל ידידו המשיחסטים זה שהוא לא מחלק יותר את שיחת השבוע. והאם בשביל עןד קןרא אני צריך להשתגע
י"ב בכסלו תשס"ז
8. רעיון לא מציאותי
תמהני על הרב ברוד שהתחיל את מאמרו יפה ונכון וגמר בהכנעת ראש נאיבית, לחשוב שאפשר להגיע לאחדות. זה כ"כ לא מציאותי ולא ריאלי, כשרואים איך מתחנכים שם מאות בחורים וכבר גדל דור שלם שכל המושגים שאנחנו גדלנו עליהם כבר לא בראש שלהם.

הייתי שמח להצטרף לתקווה להביא אחדות אם הייתי חושב שיש לזה איזה סיכוי ממשי. אבל אני רואה את המצב בעיניים מפוקחות והמסקנה היא שאין סיכוי.

אולי לא נעים להגיד את זה אבל זה האמת.
י"ב בכסלו תשס"ז
9. מס שפתיים
הכתבה של הרב ברוד בכפר חב"ד היא מס שפתים לאותם שלוחים משיחסטים רבים שנמצאים בצא"ח מסיבות שלהם וכדי שהם לא יתפלגו מצא"ח הוא חייב להראות להם שהוא עושה בשביל האחדות.
י"ב בכסלו תשס"ז
10. 24 אלף תלמידי רבי עקיבא...
ר' קפלן האם אתה יכול לומר
"ידי לא שפכו את הדם הזה"
האם אין במילותך כדי להוסיף שמן או נפט למדורת המחלוקת האם זהוא רצונו של המשלח?
חכמים היזהרו בדברכם...
יש משפחות המשלמות את מחיר ההפקרות - באי אהבת ישראל במחיר דמים
אולי כדי לפרסם שוב ושוב את השיחות על 24 אלף תלמידי ר"ע..
ואולי ואלי ...
בברכת משיח עכשיו
י"ב בכסלו תשס"ז
11. אחדות צו השעה
אני מתפלא לראות את כל התגובות על מאמרו המנומק של הרב ברוד והצורך באחדות. אז מה אם הרב ברוד היה אדם ששנא משיחסטים עכשיו אולי בעקבות האסונות הרבים שפקדו את חב"ד הוא מעונין לעשות סולחה למה שלא נעלה כולנו על העגה בטרם יהיה מאוחר למה מחכים?.??
י"ב בכסלו תשס"ז
12. צודק
צודק בכל מילה
במקום שיש חילול ה' אין חולקים כבוד וכו' אין ברירה אלא להקיא ולהוקיע את החברה האלה מתוכינו.
נכון שיש שם אנשים יותר מתונים במעשים - אך לא בדיעות, שלפעמים זה יותר גרוע ממעשים.
י"ב בכסלו תשס"ז
13. קפלן אתה רב או עיתונאי???
מרב שליח ההיתי מצפה שיביא מקור לאימרותיו מחז"ל משיחות מאמרים וכו...אבל כל רעיונותיך הם פרי גלישה או קריאה של ערוצי תקשורת ...שהם בטח לא תפקידו של רב שליח...האם לא היתדרדרתה???
האם אינך כעוד נוער שוליים הצורך את השכלתו מהמדיה הוירטואלית ומהעיתונות החופשית
אפילו ציטוט אחד של קדושה אין בדבריך!!! מחלוקת יש הרבה...
תחשוב על זה...
י"ב בכסלו תשס"ז
14. לשני המנדי'ס שיחיו

משום מה עושה רושם שמה שמפריע לר"מ ברוד שי' זה שלא רוכשים את חוברות ההתקשרות, שלא קונים שיחת השבוע, שלא באים לכינוסי צאח, ולא שומעים לרבני חבד. בזה מסתכמת כל בעיות הקבוצה שכינתה עצמה משיחיסטים. זהו. ברגע שיקנו שיחת השבוע, יורידו את הכיתובים מהכיפות, יגיעו לכינוסי צאח - בא לציון גואל, ולצאח הישועה.

העיקר חסר מן הספר!

משום מה עושה רושם, שכל הטענות שיש לר"מ ברוד - הם "לכבוד עצמו הוא דורש", הבעיות הקטנות של צאח, הם אלו שמטרידים וטורדים את מנוחתו. אפעס, חבד שלו, חבד של צעירי חבד ישראל, חבד שהוא צריך לייצג בטלויזיה או בעיתונות, אפעס לא זורמת כפי שהוא תכנן... זה מה שמציק לו.

אין בכתבה של הרב ברוד (ומשום מה לא אצל הרב קפלן), אף לא מילה או רמז, על כך שמאות תמימים ואברכים שחונכו במודע ובמוצהר לא להגיע ל'אוהל' הק' של הרבי! - זה לא מפריע לכם? לנתק במכוון ובמזיד מאות אברכים, מאות תמימים מהרבי?! הבעיה היא שיחת השבוע?!

אין אף מילה או רמז על כך שמאות נערים לא נוטלים לידיהם שיחות ומאמרים (ואיני מדבר כבר על אוצר ה"רשימות") שיוצאים לאור בכל שבוע, תורה של הרבי - על ידי וועד הנחות בלהק, מתנקים במודע ובמזיד מאות בחורים, תמימים, מהרבי ותורתו!, זה לא מפריע לכם?! רק העובדה שלא קונים התקשרות -זה הבעיה?!

י"ב בכסלו תשס"ז
15. לטעמי
הרב קפלן איננו רב ולא עיתונאי, הוא אדם שרצה להעביר מסר והצליח להעביר אותו בצורה מאד קולעת, משכנעת, עם קורטוב דמגוגיה (איך אפשר בלי?), וסתר את כל התזה המגוחכת של מנדי ברוד.
י"ב בכסלו תשס"ז
16. טעות מרה!!!
הרב קפלן אתה בטעות מרה מאוד!!!

ויש לי בקשה קטנה מאוד אליך, אתה הרי רב גדול ו...יענו אחסידישער אייד...

תעצור לרגע - ותחשוב- ממאמר כמו שאתה כותב כ"ק אדמו"ר היה מרוצה???? יש לו נחת רוח מזה??? תחשוב טוב!!!

לדעתי ממש ממש לא!!!
י"ב בכסלו תשס"ז
17. שאלה
אתם יודעים מה מצטייר? שברוד הוא מתון, שקול ואחראי, שנזהר בכבודו של הרבי. ואילו קפלן נראה כדטרויטניק קיצוני, מן "נטורי קרתא" קנאי. לא?
י"ב בכסלו תשס"ז
18. למגיב האחרון
הרב קפלן דואג לכבודו של הרבי. מתי תבין את זה.
הרי זו כל תמצית מאמרו.
אם אתה מסתכל על הסכסוך האנטי והמשיחי כמו על הסכסוך הישראלי פלשתיני אתה תבין הרבה דברים.
כמו למשל: את האלימות והתוקפנות של הצד המשיחי.
את התגובה האנטי משיחית שהיא לצרכי הגנה כמו תגובת ישראל.
ואחרי זה: ההתבכיינות המשיחית בכלי התקשורת "אנחנו מסכנים, אנחנו הותקפנו", בדיוק כמו שהם עושים היום.
י"ב בכסלו תשס"ז
19. מקיצניות לא תבוא ישועה
כתיבתו המתלהמת של קפלן לא תזיז עלה קטן בחוצות העיר, היא רק מעצימה את המחלוקת ומרחיבה את השסע.

אילו הייתי יכול הייתי לוקח את הקיצונים מכל המחנות, מכניס אותם לתוך שק אחד, זורק אותם לאי בודד, ושם יכסחו אחד לשני את הצורה, ואותנו ישאירו במנוחה, בהשקט ובטח.

עד אז, תמשיך המלחמה, זה בטירוף והשני בקללות ונאצות.
י"ב בכסלו תשס"ז
20. בג' תמוז נ"ד גלינו מ770 שועלים הילכו בו
אנו השלוחים יכולים להתוועד אחרי הבנקט בבית שליד האוהל. באו נשכח מ770 למטה כפי שחבד שכחה את העיירה ליובאוויטש שברוסיה המקורית.
ג' תמוז הוביל אותנו לגלות מהבית כנסת של הרבי בבית חיינו, בואו לא ננסה לעלות להר הבית שם מסתובבים המשחיתים, ב"ה שנשאר עבורינו שריד בית חיינו וזה חדרו הקדוש של הרבי.
י"ב בכסלו תשס"ז
21. לא לקיצוניות בשני הצדדים
הרב קפלן - למה להחזיק במחלוקת?

במידה והרב ברוד רוצה שלום עזור לו ואל תרפה יידים רפויות בין כה וכה.

ראית מה קורה בגלל המחלוקת מיתות משונות ל"ע ולא על אף אחד!
ולו בשביל למנוע זאת - נפסיק לריב..
י"ב בכסלו תשס"ז
22. עצוב
האם גם את יוסי גינזבורג צריך לזרוק מחב"ד?
אם המערכת חושבת שכן אז אולי נפסיק עם האבל החב"די הכללי ונתייחס לזה כמו טרגדיה שקרתה בחוג אחר.
אלא שכנראה כשקורה כזה מקרה כל חב"דניק פתאום מרגיש קשר לנושא.אז חבל שצריך להגיע למקרים מזעזעים כאלו בשביל לברר לעצמנו את יחסינו לחסידים אחרים.
י"ב בכסלו תשס"ז
23. האם לקית בתסמונת קרח?
כמה מחלוקת אפשר, ועד כמה נשחיר את המסך עם דברים כאלה, הרב קפלן?
י"ב בכסלו תשס"ז
24. תגובה ל-23
למה קפלן קרח? מנדי ברוד הוא משה רבינו?
י"ב בכסלו תשס"ז
25. יש עוד צבעים חוץ משחור ולבן
הרב קפלן היקר,

ההבדל בין ילד למבוגר הוא לא במנת המשכל. ההבדל הוא בבגרות ונשיאה באחריות, שהיא פונקציה של בגרות.

מאוד קל לשבת בישיבה בדטרויט ולהעלות על הכתב רעיונות קיצוניים. כך עשינו כאשר היינו בחורים צעירים וישבנו בהתוועדויות ארוכות עם עצמנו לתוך הלילה.

אך מאז קצת התבגרנו, יצאנו לעולם, וגילינו שהוא יותר מסובך מכפי שחשבנו. זה לא קל להתמודד עם הפסיפס החברתי המורכב של חב"ד במסגרת ארגון מורכב כמו צא"ח.

נסה לדמיין ששם משפחתו של אחד הבחורים המכים היה קפלן (תיאורטית כמובן. אני ממש לא מאחל לך חלילה דבר שכזה).האם היית מציע באותה קלות לחתוך, להתנתק, להחרים ולגרש, או שמא גם אתה היית לוקה בתסמונת האו"ם כפי שאתה מכנה אותה.

וזה בדיוק ההבדל בינך לבין מ. ברוד.
י"ב בכסלו תשס"ז
26. זו חבורת ילדים
שהגנה בחירוף נפש על שלט שהיה למראה עיני כ"ק אדמו"ר שליט"א.

לא היה שם משיחיסט מעל גיל 20.
י"ב בכסלו תשס"ז
27. הדובר של כולם
גם דובר הליכוד הוא היה דובר של החכי"ם המורדים. אין מה לעשות הרב ברוד מכבד את תפקידו ואין לו ברירה כל מי שבשם חב"ד יכונה הוא הדובר שלו. מי שזה לא נוח לו שיעזוב את התנועה.
י"ב בכסלו תשס"ז
28. מצטרף לתגובה דובר של כולם
הרב ברוד מגן יפה גם על המשיחסטים לדוגמא בגן חב"ד בקטמון אפילו שזה לא נעים לראות גן עם תמונות של יחי וכיו"ב. הרב ברוד בא לאולפן והגן בחרוף נפש על הקבוצה הזאת על אף שהם לא שלוחים רשמים/נציגי צא"ח וכיו"ב. אני חושב שיאמר לשבחו שהוא מוכן ללכת רחוק בעד האחדות וחבל שיש כאלה שרואים זאת לא בעין יפה ומחרחרים ריב
י"ב בכסלו תשס"ז
29. לא ישא חרב
אני אמנם משיחסט וזוכר את המכות שחוללו אנשיו של דובר חב"ד ב-770 אבל גם אני מברך על כל פניה לאחדות השורות.
י"ב בכסלו תשס"ז
30. זה מראה על התבגרות
רק הרב ברוד יכול ללמד את הרב קפלן שבאלימות לא פותרים שום דבר. עיין ערך מה שקרה בכפר חב"ד ב-770. מכות זה עובד רק על גו'קים לא על אנשים. לעולם לא מאוחר להגיד טעינו והטעינו הרב קפלן תלמד מהרב ברוד שעכשיו רוצה אחדות וזה לאחר שכל הצדדים התבגרו והבינו שבאלימות לא יפתרו דבר. אני קורא למשחיסטים להצטרף לפניה של הרב ברוד.
י"ב בכסלו תשס"ז
31. קדימון

עודני מתלבט אם ראוי לפרסם מאמר תגובה על הדברים, ואם כן - האם ראוי לפרסמו באתר שנותן במה לדברים כאלה בעיתוי כזה.

מכל מקום, בזמן שרואים במוחש את המחיר שהמחלוקת גובה. ובמזומן. כדאי לזכור שההרוגים בתאונות הדרכים מהשבוע שעבר הם לא ההרוגים הראשונים. המחלוקת אינה בררנית כשהיא עושה את ההקבלה בין שני הצדדים.

אז בואו נשים בצד את ההבדלים ואת תתי-הדיוקים בהשוואות. נרצה או לא נרצה אנחנו אחים. אחים בדם.

י"ב בכסלו תשס"ז
32. תגובה ל-27
האם להיות חסיד חב"ד זה קשור אם מקבלים את מרותו של הרב ברוד כדובר?
י"ב בכסלו תשס"ז
33. מקביל לעמדתו בבית ר' מוניע שפירא
כעמדתו שהביע בביתו של ר' מוניע שפירא בנוכחות שגריר בריטניה בישראל, שמי שרצה יכול הי' לראות עמדה שמאלנית ומי שרצה יכול הי' לראות עמדה ימנית,בדבריו של מנדי ברוד, כן גם בנושא המשיחי מי שרוצה יראה בו חנופה למשיחיסטים ומי שרוצה יראה בו נגד המשיחיסטים, זו העמדה של מנדי ברוד לנסות ולאכול את העוגה אצל כולם, יחי הבלבול שמפזר.


י"ב בכסלו תשס"ז
34. תגובה ל-33
הנך מרושע, דבריו של הרב ברוד הוצאו מהקשרם. כידוע, וכפי שליפקין הודה בעצמו.
י"ב בכסלו תשס"ז
35. די לאלימות (המילולית)
י"ב בכסלו תשס"ז
36. לא לשכוח על העיקר
1. כמדומני שהרב ברוד מנסה לעשות עבודת דבר(ה) ולייצר דבש. הדבש טוב לריפוי,בריאות וגם חניטה אולם הוא לא כ"כ מועיל בהדבקת קרעים.
2. מדוע נטפלים למעשה בריונות של כמה פוחזים וכדו'. האם זוהי תגובה ספונטנית לאלימות או נסיון דמגוגי לתקוף את השיטה דרך מעשה קיצוני. כמדומני שהרבה יותר חמור ומדאיג - אלו שמתמוגגים ומוכיחים על "צילומים בשביל" וכדו' ואף שאוהבים ומחבקים את כולם.
י"ב בכסלו תשס"ז
37. למה נותנים במה לדעות קיצוניות???


איפה האחריות של מערכת שטורעם???. כמה אסונות צריך היל"ת כדי שתתעוררו ותגלו יותר אחריות לתפקידכם. מספיק עם מאמרים מעוררי פלגנות ומחלוקת.
י"ב בכסלו תשס"ז
38. לש"ל מ-31
יפה הבאת דוגמא מאחים. כמדומני: אחים שסמוכים על שולחן אביהם (בהיותם קטנים) תמיד רבים ואפי' מתקוטטים. מגיע הזמן והם גודלים וכל אחד פונה לכיוון אחר. וכשהמשפחות נפגשות בשמחות אין לא ריב ולא מחלוקת אלא רק גילויי אחוה. וכדו'.
י"ב בכסלו תשס"ז
39. אמת
יש אמת בדבריך, קפלן
י"ב בכסלו תשס"ז
40. ויפה שעה אחת קודם
אני קורא שוב ושוב אזהרות שמחלוקת תגרום לעוד מקרים טרגיים ה"י. וכי כל הקוראים נהפכו לנביאים והם יודעים למה בדיוק רצה הקב"ה וקרה מה שקרה?

ולעניננו: קמה כאן דת חדשה מול עיניינו ואין מקום לאחדות הכפויה איתם. כמו שאין מקום לאחדות עם רפורמים או קראים. ויפה שעה אחת קודם.
י"ב בכסלו תשס"ז
41. אין סיכוי.... רק....

זה פשוט

שעד שלא יהי' סדר עם הצוואה של הרבי - אין סיכוי שיהי' שלום בלויבאוויטש

וכל התירוצים וכל הטענות וכו' הרי הם להבל ולריק עד שנסתדר הענין של הצוואה

ויפה שעה אחת קודם
י"ב בכסלו תשס"ז
42. קפלן
רוב אנ"ש מתונים בין אם הם משיחיסטים או לא וניתן היה להגיע לעמק השווה .
הבעייה היא בקיצוניים משני הצדדים שהם אלו שגורמים לבלאגן. בל נשכח שבאירועים האלימים ב770 השתתפו בריונים משני הצדדים.
י"ב בכסלו תשס"ז
43. קפלן מייצג את רוב השפויים
לדעתי, מענדי קפלן מייצג את רוב הקהל השפוי של חב"ד, שנקעה נפשו מהרוקדים על כל החתונות האפשריותי, וכל עניינם לצאת ידי חובת הכל, להיות מרוצים על כולם.
י"ב בכסלו תשס"ז
44. שלו נעליכם מעל רגליכם
כל הכותבים המתוזמרים על קפלן, על שהעיז לחלוק על מ. ברוד, אומר להם רק זאת: שלו נעליכם מעל רגליכם.
אף אחד מכם לא מתקרב לקרסוליו של קפלן, לא בהשקפה, לא בתורה, לא בחסידות, ולא בהתקשרות.
י"ב בכסלו תשס"ז
45. ברוד מייצג דעת מיעוט בחב"ד
בין 2 הגישות שמוצגות כאן בין ברוד לקפלן, הרי שקפלן מייצג את הגישה הרשמית והממלכתית של חב"ד, המיוצגת על ידי אגו"ח העולמי, המוסדות המרכזיים, ההוצאות לאור המרכזיים, שהקו ההמרכזי המנחה אותם הוא שמירה מוחלטת על כבוד הרבי,
ואילו ברוד מייצג את הקו של צא"ח, של ללכת בין הטיפות, ולצאת ידי חובת כולם, גם במחיר וויתורים על עקרונות יסוד.
י"ב בכסלו תשס"ז
46. מישהו יודע על מי נאמר "זצ"ל" בדף השער התקשרות?
כשנדע על מי נאמר "זצוקללה"ה" בעמוד השער בהתקשרות, האם על הרבי או על ר' לויק, יהיה לנו יותר קל להבין את מאמרו של ברוד.
י"ב בכסלו תשס"ז
47. Fake peace
To all those apologists who think that ahavas Yisroel means live and let live, let's all get on together, respect eachother's opinions and all that other rubbish that is a result of the liberal ideology.

Try out this scenario, let's say the president of reform judaism was to get up in 770 and preaches his “0pinion” to all who are there.

Does your way of ahavas yisroel apply to him in the same way?
are you going to allow him to continue?
would you respect his differences in opinion?
Will you call him a brother?

Any of you who answer yes to the first 3 questions is not being honest! The bottom line is that ahavas yisroel does not mean that you have to accept someone else's meshugass just because he happens to be Jewish or happens to “daven” in the same shul as you! It means that you have a wayward brother who needs help! It also means that if this person is having a negative influence on the s'vivah, then you have to remove this, VIOLENCE is the epitomy of negativity and your misplaced ahavas yisroel for these “wayward brothers” is overshadowing the ahavas yisroel for the thousands of other yidden in the neighborhood. As a Rav once told me, when you have a chumra in one area, it automatically causes a kulah in another.

If you feel the need to have all this all encompassing ahavas Yisroel, then where is your ahava towards Rabbis Shemtov and Krisky??????

Ahavas Yisroel with no limits, I DON'T THINK SO!!!

GET THESE WAYWARD BROTHERS OUT UNTIL THEY LEARN TO BEHAVE IN A WAY THAT IS PEACEFUL!!!!!!

י"ב בכסלו תשס"ז
48. הרב קפלן.. ציפיתי לקרוא המשך..
זהו?

הדלקת את האש וברחת?

קצת היגיון במאמר שכתבת - לא ראיתי...
י"ב בכסלו תשס"ז
49. דע מאין באת ולאן אתה הולך
עם כל ההערכה לכתיבה הקולחת של מ. קפלן, נראה כי הפעם קלחו להן המילים לחינם. מה הוא הטיעון המרכזי בדברי הכותב הנכבד? (מעבר להפגנת בקיאות באקטואליה איזוטרית)
הרב ברוד מציג הקבלה? ניתן להתווכח על כך, משיחיסיט מן השורה רואה בדרכו את דרך חב"ד ובעיניו הרב ברוד כלל אינו מאוזן. אבל גם אם יש כאן מידה של מתינות ומראית עין של איזון ועל כך יצא הקצף. ביציאה חוצץ ובדרישה לטהרנות כמין 'שפיץ אנטי' מה הוא היעד? הפגנת חדות האבחנה? הרייטינג של הקונקורנט גבוה מדי?
וברצינות? הרי כל בר דעת מבין שבמצב הקיים עמדה מחודדת כעמדתו של מ. קפלן הרי היא כשמן על המדורה. לא יתכן שמ. קפלן שואף להגדיל את הבערה, הרי זו דרך התנהגות לא בוגרת.
ועוד, הנסיון בעבר הקרוב והרחוק מלמדנו כי ההתבצרות בעמדת ה'שפיץ' יש לה ערך רק כאשר מתלווה אליה פעולה משמעותית. ללא פעולה אין בכך תועלת אלא רק נזק גם לבעל העמדה ולענינו. לא הצלחתי להבחין בדרך פעולה מוצעת בדבריו של מ. קפלן. אם כך, אם אין תועלת, למאי נפקא מינה? להגדיל תורה ולהאדיר כנראה. זה נחמד לפעמים אבל כאן בכבשונו של עולם עסקינן. מי שכואב את המצב של גלות בתוך גלות יודע להזהר לפחות לא לסייע לדחוף את ראשו של המלך לאותו מקום.
בוודאי בר אבהן כמ. קפלן יוכל לחילופין לסייע לראות את העליה שמתוך הירידה.

השיבה שופטינו כראשונה, ואז ממילא, ויועצינו כבתחילה, ובינתיים, המשכיל בעת ההיא יידום.
י"ב בכסלו תשס"ז
50. מענדי ברוד, שום דבר לא יעזור לך!
הגיע הזמן שר"מ ברוד יבין שכל התחנפויות לצד האנטי - קיצוני לא יעזרו לו, כבר שנים שהוא מתחנף אליהם עיין ערך "הדרך הישרה" וכיו"ב, ובתמורה הם מתקיפים אותו.

מענדי, הגיע הזמן ללכת עם האמת, ולא להיגרר אחרי קיצונים מחרחרי ריב לא הצפתיים ושות' ולא מחרחרי הריב ד'דטרויט ושות'. נראה לי שרבני חב"ד בארה"ק בראשות הרב ירוסלבסקי והרב גלוכובסקי, מיצגים את הקו הדומיננטי בחב"ד, הקו השפוי ולא הקיצוני
י"ב בכסלו תשס"ז
51. אומנות ההסתה
כולנו הרי מכירים את הרב קפלן, את לשונו החדה, את ידענותו, גאונותו ובקיאותו.
כולנו יודעים שהוא יכל לכתוב לא רק סדרה של מאמרים אלא ממש ספר שלם בנושא המשיחיות, ולפשוט את עורם של כל אלה שאינם דוברים אמת.
אלא מאי? הרב קפלן התמקד בנקודה מסויימת מאד, על ההשואה שבין שני "הקיצוניים" והוכיח בצורה מדהימה ומשובבת את האבסורד שבדבר.
כמה אומנות צריך כדי להסית את הנושא מהדיון הענייני שלו, ולהתחיל לדון האם ר' מענדי קפלן מיצה את עצמו במאמר הזה או לא. תדונו לגופו של עניין.
י"ג בכסלו תשס"ז
52. צודק ב 100 אחוז ומדבר מניסיון
הרב קפלן, אני מסכימה עם כתבתך שכמובן התגובה לאלימות לא יכולה להיות בנסיון ליצור אחדות. פשוט שהדבר יגרום רק ליותר אלימות ויותר לגיטימציה לאלימות (הבקשה לפשרה מתפרשת כלקיחת אחריות למצב כיום) ברור שהינך מדבר בניסיון עם קהילת אביך ע"ה בצפת. שם התחילה האלימות בקטן ומה שאיפשר את פיתוחה והעצמתה זה העובדה שלא היה פוצה פה ומצפצף כבר לפני כ-15 שנה. נתנו לכל שליח להרקב עם הפורעים שלו בלי להביע עמדה חד משמעית של חב"ד המוקיעה את המעשים האלה (ומדובר גם באלימות מילולית או בפגיעה במוסדות שייסד הרבי או באנשים אותם הרבי שלח) כשם שהשתיקה אז גרמה להעצמת הבעיה בצורה משמעותית ביותר עד העזה לעשות זאת גם ב- 770 כמובן שהשתיקה כיום ועאכו"כ לקיחת האחריות ע"י הצעת פשרות למינהן, תחזק את הצד שכנגד ותתן לו לגיטימציה לפעול ביתר טירוף. כיום כל חב"ד צריכה להיות עסוקה בלהוקיע ולנדות את המרימים ידיים וממילא הרבה אנשים שמשתייכים אליהם רשמית כיום, ינסו להתנער ולמצוא את הדרך להגיע לשפיות.
הבעיה הנוספת של החבדניקים היא שפוחדים לומר את עמדתם בנוגע למשיח ולרבי כיום. (מקסימום יכולים קצת לדבר על חילוקי הדעות אך לא להבהיר עמדה) היחידים שאומרים את "דעתם" זה המשיחיסטים ובלי כל בושה גם כאשר מדובר בדברים מטורפים ביותר. וזה מה שגורם לכל אותם אנשים שמתקרבים לחב"ד ומגיעים ל- 770 לא לדעת יותר ממה שהם אומרים וכשהם רואים שכ"כ קל להיות ה"חסיד הכי גדול" ולא נדרש כלום פרט לצעקות וכמה חבטות- הם מוצאים את מקומם שם. מה שצריך היום שכל אחד יביע את עמדתו השפויה בכל מקום שיש באפשרותו להשפיע וכך כל "המתנדנדים" -שהם אחוזים רבים מאוד בחב"ד -יוכלו לשמוע את המסרים ואת ההסברים על רצונו של הרבי האמיתי וכמובן יבינו היכן נמצאת האמת.
הפריע לי מאוד כי בשבת זו, שהייתה שבת לשליחות בארץ, פחדו וחששו מלדבר על העניין. על כל דבר חבדניקים יכולים לדבר- רק לא על חב"ד.
90% מהנשים שהשתתפו בשבת היו שמחות לשמוע עמדות ברורות, הן חלק מהעניין בלי לדעת בכלל מהו. מספיק להתחבא תחת ססמאות ולטאטא דברים מתחת לשולחן. אנו יודעים מה רצה מאיתנו הרבי ואנו צריכים לומר זאת באופן ברור ובגאון!
כמובן שאין הכוונה שעלינו לשנוא או לא לדבר עם מי שחושב/ת אחרת מאיתנו(בתנאי כמובן שאין מדובר באלימות) אך אסור לנו לחפש פשרות לרצנו של הרבי אלא יש לפרסמו ובדרך זו גם לנסות להשפיע על הסובבים אותנו- גם בתוך חב"ד. כשם שאנו נוהגים באהבת ישראל כלפי כל אחד מישראל שטועה בדרכו או תינוק שנשבה. בהצלחה לכולם ומשיח עכשיו!
י"ג בכסלו תשס"ז
53. מה יעשו הבנים?
לכל המגינים על ברוד, יש לי שאלה פשוטה:

האם אתם מוכנים שהצאאצים שלכם בעוד מאה שנה יאמינו בכך שחלק מהדת היהודית הוא האמונה שהרבי הוא המשיח?
י"ג בכסלו תשס"ז
54. תגובה ל53-
האם אתה לא מאמין שיבוא משיח פעם? לפחות עוד מאה שנה.
י"ג בכסלו תשס"ז
55. שורש החילוק - חסיד פשוט
לפני כמה ימים למדתי מאמר מהרבי ובו נתקלתי ב"אימרה" שקצת שופכת או על המתרחש היום. בסה"מ מלוקט ח"ב ע' קפ"ג (ד"ה פדה בשלום נפשי תשמ"א) כ' וזלה"ק: "...וההפרש שבין השגה לראי' הוא, דבהשגה, גם כשהיא בהתאמתות, אפשר שע"י קושיא יהי' אצלו שינוי או חלישות עכ"פ. משא"כ בראי', גם כשיקשו לו קושיות הכי חזקות, לא יהי' אצלו שום ספק במה שראה. והטעם לזה הוא, כי כשאדם משיג בשכלו איזה דבר, הרי זהו דבר נוסף עליו, משא"כ כשהוא רואה איזה דבר, הדבר נחקק בפנימיותו וכאילו שנשעה חלק מעצמיותו ולכן אין שייך בזה שינוי."

ישנם הרבה חסידים (לאו דווקא שלוחים, למדנים, אנשי מעשה וכדו') ש"חוו" כו"כ שנים בו הרבי נשיא דורנו מעודד דיבורים אודותיו כמשיח. אם זה עידוד החתמת אנשים על "קבלת המלכות" (בחלוקת הדורלים וב"צעטלאך" וכו'), או בעידוד נשי ובנות חב"ד על עשיית מלוה מלכה לקבלת פני הרבי כמשיח – והרבי הורה להנשים באנגליה ללמוד מאלו, והעולה על כולנה, חודשים ארוחים (ושנים) שהרבי עודד בריש גלי את שירת והכרזת "יחי" (גם בשעת ש"דוברי חב"ד" יצאו "בגלוי" נגד זה – כדוגמה, יו"ד שבט תשנ"ג, וכהנה רבות). אז לחסידים פשוטים – ענין כזה הינו אמת לאמיתתו שאין לערער עליו כלל (ובפרט לאור ה"חינוך" שקיבלנו מהרבי שכל ענין הוא 100 אחוז), וכל הקושיות הגדולות והכי חזקות אינם יכולים לערער את אמונת ה"חסיד הפשוט" שחווה וחי עם ענין כזה באופן הכי מוחשי וראה את זה יום יום.

אז זה מובן ופשוט מאוד, שכשחסידים אלו ישמעו ראשי מוסדות וכדו' מדברים "נגד" כל ענין זה (כפי שכבר דיברו הרבה קודם ג' תמוז, כנ"ל יו"ד שבט תנש"א (וכהנה רבות!) איך הם יכולים לקבל אנשים כאלו ולתת להם "כבוד"? איך יכולים "להכריח" להם לא להאמין ולומר מה שהם מאמינים באמת? (אני לא מדבר כלל אודות איך מדברים לה"עולם", רק על השיטות "שלנו" כחסידים.)

ומסיימים בטוב
י"ג בכסלו תשס"ז
56. תגובה ל50. מצחיק איך שכל אחד רואה את הצד שלו.
הרי מנדי ברוד הקים את ארגון "הדרך הישרה" בדיוק בשביל לאזן את המצב שבו כביכול המשיחיסטים יותר מתעסקים בעניני משיח וגאולה.
הארגון ערך התוועדיות עם אנשים שמזוהים לחלוטין עם הצד של מענדי קפלן.
הארגון ערך במשך שלוש שנים שבתות קודם ג' תמוז שבמודעות נכתב "יום ההילולא".
מנדי ברוד לא "מתיפייף" פשוט הוא יודע שהרבי לא רוצה שיהיה פילוג, אם זה מעשי זוהי שטלה בפני עצמה, אך האם זה נכון התשובה ברורה. כי למרות הכל רב המאחד על המפריד.
י"ג בכסלו תשס"ז
57. לענייות דעתי
התקפתו של הרב קפלן על הרב ברוד נובעת ממניעים עמוקים יותר ולא כתוצאה מליקוי כזה או אחר במאמרו. כך שנראה לי שאין מקום לענות או להסביר
י"ג בכסלו תשס"ז
58. איכס!!!!!!!!!!
י"ד בכסלו תשס"ז