ב"ה ערב ש"ק, ו' סיון תשפ" | 29.05.20
סבא, תסתכל
סבא, תסתכל צילום: שטורעם
דיעדושקא, סמאטרי!

כשאתה עומד בכינוס הגדול, יחד עם הילדים וה"ווטרנים" עם עיטורי הגבורה, אתה רואה את ה"מיליציע" שהרבי דיבר עליה לפני 27 שנה, עומדת וממלאת את התפקיד שהרבי הטיל עליה – לאפשר לאבא ולאמא יהודיים לקחת את ילדיהם לשמוע דבר תורה, לצעוק "תורה ציוה לנו משה" ב"סושבסקי וואל" – אתה רואה את התגשמות חזונו של הרבי • מאת א.ב חרמש • עלה במחשבה
דוד אבשלום


"דיעדושקא, סמאטרי"! [=סבא, הבט], משך הנכד הפעוט בידיו של זקנו, איש בא בימים, שאת חזהו מעטרים אשכולות של אותות גבורה, זכר לימי מלחמת העולם השניה, בהם הוא לחם בחזית סטאלינגרד כנגד צבאות הגרמנים ימ"ש.

"דיעדושקא, סמאטרי"! קרא הנכד לזקנו, והצביע אל על,לעבר אגודת בלוני ההליום שהופרחו השמימה לפני שניות ספורות, מבימת תהלוכת לג בעומר במוסקבה, והם נושאים איתם בקשה לקדוש ברוך הוא, מאלפי הילדים שנאספו ברחוב "פטארוי ויאשסלאבצעב" למרגלות בנין "מארינא-ראשצע", ווי וואנט משיח נאו!

*

"כיבוש". זו היתה התחושה של כל מארגני התהלוכה והצועדים בה. תהלוכה שכזו לא ראתה מוסקבה מאז היווסדה. חמשת אלפים ילדים צועדים בסך, נושאים שלטי-יהדות, משאיות-תצוגות נושאים על גבם מוצגים יהודיים, כאשר יחידות משטרת מוסקבה מאבטחים את הצועדים וחוסמים את צירי התנועה המרכזיים. צועדים מבנין בית הכנסת מארינא ראשצע, לעבר רחוב "סובייצקי-ארמיי" [=הצבא הסובייטי]. השיערתם לעצמם אי פעם שה"טריטי-קאלצו" ייסגר לתנועה בשל תהלוכה יהודית?!

חמשת אלפים ילדים יהודיים הגיעו לחגוג את יום ההילולא של רשב"י. עומד הנך ליד הבימה, משמאלך בנין הק.ג.ב. מימינך בנין השייך למשטרת מוסקבה, בהמשך הרחוב ניצב לו המרכז הקהילתי מארינא-ראשצע על שבעת קומותיו, כשבחזיתו עומדת תזמורת צבאית ומנגנת ניגונים חסידיים, ובתווך – חמשת אלפים ילדים. כן. חמשת אלפים ילדים, במוסקבה, חוגגים את יום הילולא דרשב"י.

ב"פאראד" ל"ג בעומר תש"מ דיבר הרבי בשפה הרוסית ואמר: "...צריך למסור לכל הילדים היהודיים בנמצאים ברוסיה, שכאשר ילד או ילדה מגיעים לאבא או לאמא, ומבקשים מהוריהם שילמדו עימם אודות היהדות, תורה ומצוותיה – הנה החוק ברוסיה הסובייטית, המעוגן ב"קונסטיטוציה", בחוקה הסובייטית מודיע ומורה לכל הסמכויות והרשויות, על ל"מיליציע",לשוטרים ברחוב או בסמטה – שלאב ולאם יהודיים מותר ללמוד תורה עם הבן או הבת שלהם באופן המלא ביותר...

"ואלו שהם מפריעים לכך – הם עבריינים! שכן הם עוברים על החוקה הסובייטית, ולכן צריך לסלק אותם ממשרתם ולמנות תחתם כאלו שישמרו על החוקה הסובייטית"...

*

כשאתה עומד בכינוס הגדול, אומר יחד עם הילדים את י"ב הפסוקים, בקדמת הקהל יושבים ה"ווטרנים", גיבורי המלחמות שכבר עונדים על החזה את עיטורי הגבורה, לרגל יום התשיעי במאי, יום הנצחון על הנאצים ימ"ש, יהודים שמסרו את נפשם עבור יהודים אחרים, אתה רואה את ה"מיליציע" שהרבי דיבר עליה לפני עשרים ושבע שנה, עומדת וממלאת את התפקיד שהרבי הטיל עליה – לאפשר לאבא ולאמא יהודיים לקחת את ילדיהם לשמוע דבר תורה, לצעוק "תורה ציוה לנו משה" ב"סושבסקי וואל" – אתה רואה את התגשמות חזונו של הרבי.

כשאתה רואה קשישה יהודיה, יושבת עם נכדתה, וחוזרת מילה במילה אחרי הילדים על הבימה – "שמע, שמע, ישראל, ישראל, ה', ה', אלוקינו, אלוקינו, ה', ה', אחד, אחד" – והיא דומעת, היא שבל"ג בעומר תש"מ התגוררה כאן במוסקבה, רצתה מן הסתם ללמד את בניה או נכדיה משהו על יהדות, ולא יכלה גם לחלום על מציאות זו, אפילו לא ב"פאשטעלונגס-קראפט" – אתה רואה את התגשמות דברי הרבי.

המנחה ר' משה רוכלין מקדם בברכה את השליח ורבה של רוסיה הרב בערל לאזאר שהגיע למקום יחד עם נשיא איגוד הקהילות היהודיות ר' לוי לבייב, וילדי המוסדות ממשיכים באמירת הפסוקים.

*

חמשת אלפי הילדים לא היו מגיעים לולי התגייסות השלוחים למוסקבה להצלחת התהלוכה. לולי עבודת הפרסום המאסיבית של הרב אברהם בקרמן, מנהל מכון חיה מושקא, שנטל על עצמו את מלאכת הפרסום, לולי עבודתו של ר' ראובן קורבסקי שתכנן את פרטי התהלוכה ברחובה של עיר, לולי עבודתו של ר' שניאור לידר שניהל את צוות מאות המדריכים, לולי ר' שמואל קופרמן ור' חיים מאכלין שארגנו את הפרטיים הטכניים הרבים שמהם הורכבה תהלוכת קידוש ה' הזו, לולי עבודתם של ר' שייע דייטש ומרת לאה רטנר שהופקדו על הופעתם של הווטרנים, לולי עבודתו של ר' משה ברוך בייניש שהופקד על תכנית ההמשך בפארק "בוכטא-ראדסטי" בפאתי מוסקבה, לולי עבודתו של ר' יוסף יצחק ליפסקר, מנהל מוסדות החינוך בעיר, שניהל את ארגון משאיות-התצוגה אותם הכינו המוסדות השונים, שבעה מוסדות הכינו כל אחד משאית אחרת: האוניברסיטה היהודית, בית הספר "בנות מנחם", תלמוד תורה "בני מנחם", מכללת "מכון חיה מושקא", בית הספר אחי תמימים – אור אבנר, בראשותו של הרב זאב קורבסקי ובעזרת הגב' ש. מרזל, ה"מתיבתא", ארגון החסד "שערי צדק", הכינו תצוגות על הגאולה הקרובה, על מעגל החיים היהודי, על עשרת המבצעים ועוד, ולולי האיש שפיקח על כל החגיגה מהחל ועד כלה, ר' מרדכי ווייסברג.

*

המילה "סבא" מבטאת אדם שאוהב את נכדיו, חושב עליהם כל העת, שולח להם מתנות, כואב את כאבם ושמח בשמחתם. אבא – לעיתים אמור לנקוט בקו של "גבורה", אבא – אמור לזכור ש"חושך שבטו שונא בנו". אבל "סבא" – תמיד מחייך לנכד, תמיד חושב עליו, והנכד – נהנה להתרפק בין ברכיו של סבא. של "דיעדיושקא".

לא פלא שאת מכתביו ל"מאחורי מסך הברזל" במשך שנות הזעם, חתם הרבי, בשם "דיעדושקא". הרבי אהב את יהודי רוסיה, הרעיף עליהם שפע של ברכות, כאב את כאבם כל העת, בכה והתפלל עבורם, לחם למען רווחתם הגשמית והרוחנית, שלח להם מתנות כסבא אל נכדיו,כמו "דיעדושקא".

כשאתה עומד בל"ג בעומר תשס"ז בשדרות רחבות הידיים של מוסקבה, מביט בשיירת הילדים הארוכה שלא רואים את סופה, כשאתה שומע את המוזיקה החסידית מרעישה את הרחובות ממשאיות-התצוגה-היהודיות,כשאתה רואה את אנשי ה"קונסטיטוציה" מאבטחים את הילדים הצועקים "והנה ה' נצב עליו ומלא כל הארץ כבודו" –

אתה רוצה להרים עיניך השמימה, לעצום אותם, לצייר את דמותו של הרבי, ולומר לו: "דיעדושקא, סמאטרי"!

כ' באייר תשס"ז
הגב לכתבה

תגובות
2
1. חזק וברוך!
עלה והצלח
כ' באייר תשס"ז
2. נו, כמה אפשר..

תודה לך א.ב. חרמש.

כ"א באייר תשס"ז