ב"ה יום שלישי, י"ד חשוון תשפ" | 12.11.19
הרב וילהלם על רקע משתתפי השבת הורים
הרב וילהלם על רקע משתתפי השבת הורים צילום: שעיה כץ, שטורעם
אפשר גם אחרת, וזה קורה ● מאמר דעה נוקב

אני עוד זוכר היטב את אחד המלמדים בתלמוד תורה שלמדתי איך שהוא נהג כעונש, להכות בסרגל על קצות האצבעות של התלמידים וזה היה מנהג שגרתי בכל יום. בגיל צעיר יותר גם היה אצלנו בתלמוד תורה מלמד שנהג לענוש ילדים בחבישת מכנסיים אדומות של תינוק על הראש ■ אז נכון שכללית ישנו שיפור ניכר בתחום הזה ברוב מוסדות החינוך, אבל אין ספק שהרב זילברשטרום מוביל מהפך בכיוון הזה. על כך אנו כהורים מרוצים, התלמידים לומדים מתוך חשק, ההורים רואים שקיימת אוזן קשבת אל התלמידים כבני אדם ולא רק כתלמידים ■ הרב אליהו וילהלם, אבא לתלמיד בישיבה קטנה בקרית גת השתתף בשבת הורים וחזר מלא גאווה


מאת הרב אליהו וילהלם

השתתפתי בשבת האחרונה בתוכנית "אבות תמימים" שארגנה הנהלת ישיבת תומכי תמימים בקרית גת עבור הורי התמימים ב"ישיבה קטנה" שם, זו היתה עבורי ועבור חלק מההורים ששוחחתי איתם, חוויה מיוחדת.

לא מדובר על תנאים גשמיים מאוד מיוחדים, להיפך, חזרנו כמה עשרות שנים לאחור, כדי לחוות את השבת ב"תומכי תמימים" כפי שהבחורים חווים אותה מדי שבת בשבתו ומדי יום ביומו - זו הייתה החוויה הגדולה שלנו.

כל אבא ישן במיטת בנו, הבנים ישנו על מזרנים בחדרים אחרים, התפריט בסעודות השבת - על פי עדות הילדים - היה אותו תפריט שהתמימים מקבלים מדי שבת בשבתו, סדרי הישיבה והתפילות התנהלו אף הם בדיוק כפי שמתנהלים סדרי הישיבה במהלך כל השנה - זו הסיבה לחוויה הגדולה שחוינו, ראינו בחורים צעירים שמרוצים ממקום הלימוד שלהם.

בשבת אחר הצהריים היתה אסיפה עם ראש הישיבה הרב יוסף יצחק זילברשטרום, בה הוא נתן לכל ההורים את האפשרות לשאול בפומבי כל שאלה שעולה על הדעת. לקראת הישיבה הזו התענינתי אצל כמה תלמידים, אם יש משהו שהם לא מרוצים בישיבה והם רוצים לנצל את הזדמנות שאנחנו ההורים נעלה את דרישותיהם. נדהמתי לשמוע מהתלמידים שהם פשוט מרוצים ואין להם שום טענות.

אין לי ספק שבכדי להגיע למצב כזה שהתלמידים יהיו מרוצים, ראש הישיבה יחד עם כל הצוות עמלים קשה במלאכתם, אבל עדיין לא הגעתי לנקודה העיקרית ש"תפסה אותי".

מה שבאמת גרם אצלי ואצל ידידיי ליהנות מהשבת הזו, כאשר התחלנו להשוות את היחס לתלמידים ולהורים, בין ההנהלות ב"ישיבות קטנות" ובתלמודי התורה שאנחנו למדנו לפני כמה עשרות שנים, לעומת מה שאנו רואים עכשיו.

אני עוד זוכר היטב את אחד המלמדים בתלמוד תורה שלמדתי איך שהוא נהג כעונש, להכות בסרגל על קצות האצבעות של התלמידים וזה היה מנהג שגרתי בכל יום. בגיל צעיר יותר גם היה אצלנו בתלמוד תורה מלמד שנהג לענוש ילדים בחבישת מכנסיים אדומות של תינוק על הראש. במקום החגורה נתלה שלט קטן עם המילים "ילד רע". הילד היה צריך לעבור עם המכנסיים/כובע על הראש בין כל כיתות התלמוד תורה. זה היה הנוהג הכללי וזו היתה האוירה.

גם בישיבה הקטנה שלמדתי, התלמידים היו בחזקת מואשמים כל זמן שלא הוכיחו את ההיפך. היה פער גדול מאוד בין ההנהלה לתלמידים. הלימוד עצמו אכן היה ברמה גבוהה, השיעורים היו מצוינים והתחרותיות הלימודית היתה לתפארת, אבל היחס לתלמידים ולהוריהם היה משפיל, יחס של ניכור ותחושת גאווה של "הפקדתם אצלנו את ילדיכם אל תפריעו לנו", אנחנו המבינים איך לחנך ואתם אל תתערבו. קנסות והשפלות של תלמידים היו חלק בלתי נפרד מההווי של הישיבה. הורים שניסו להתערב לטובת ילדיהם עשו זאת בפחד גדול שהדבר לא יזיק לילד שלהם.

אז נכון שכללית ישנו שיפור ניכר בתחום הזה ברוב מוסדות החינוך, אבל אין ספק שהרב זילברשטרום מוביל מהפך בכיוון הזה. על כך אנו כהורים מרוצים, התלמידים לומדים מתוך חשק, ההורים רואים שקיימת אוזן קשבת אל התלמידים כבני אדם ולא רק כתלמידים.

בתקופת לימודינו ב"ישיבה קטנה" היינו מפעם לפעם נוסעים (ללא רשות) בליל שישי לבריכת "גלי גיל" ברמת גן (- בזמנו זה היה זמן שחיה נפרדת לגברים), אבוי היה לנו אם הנהלת הישיבה היתה מגלה זאת..., בישיבת תומכי תמימים קרית גת, התלמידים יוצאים בשבועות הקיץ לבריכה פעם בשבוע, באופן מאורגן יחד עם ההנהלה.

התלמידים שמסיימים את הישיבה, היו כל שנה הרתיעה הגדולה של ההנהלה - בתקופת הלימודים שלי בישיבה קטנה, זו היתה ההזדמנות של התלמידים שסבלו במהלך שנות לימודם בישיבה "לפרוע את חובם", ואילו השבת ראיתי את התלמידים המסיימים לומדים ברוגע ומתנהגים כבחורים חסידיים, ללא שום תסכול חלילה. יותר מכך, הבחורים המסיימים יצאו באחד הלילות יחד עם ראש הישיבה לפארק, ישבו יחד עשו "בשר על האש" התוועדו ושוחחו.

אני לא מדגיש כאן את התמדת התלמידים, רמת השיעורים, התפילות, ההתנהגות החסידית, ההתוועדויות, וכל שאר הנקודות החשובות שהם המאפיינים העיקריים של כל ישיבה, ב"ה ישיבת תומכי תמימים בקרית גת התברכה בכל התחומים האלה כמצוינת.

מה שבאתי להדגיש הפעם זה רק את היחס המיוחד לתלמידים ולהורים, אין לי ספק שבעידן של היום הכיוון הזה הוא הרבה יותר נכון ומועיל מאשר חינוך מתנשא ומתנכר...


ה' במנחם-אב תשס"ט
הגב לכתבה

תגובות
96
1. מזעזע
אני לא אתייחס לתשבחות שהוא כתב על הישיבה, אבל הסיפורים על מה שעשו לו בחיידר ובישיבה ממש מזעזעים ולפלא שין פוצה פה ומצפצף
ה' במנחם-אב תשס"ט
2. הישיבה הטובה בארץ
בלי ספק בכלל
ה' במנחם-אב תשס"ט
3. כל הכבוד!!
ה' במנחם-אב תשס"ט
4. איזו ישיבה מרביצה היום לתלמידים שלה
אנחנו צריכים להודות לראשי הישיבה על זה שהם לא מרביצים לתלמידים?

ממש ממש לא מובן
ה' במנחם-אב תשס"ט
5. מאמר נפלא
כן ירבו
ה' במנחם-אב תשס"ט
6. ממש צנזורה
שטורעם, לכתוב כזה מאמר זה ממש לכתוב שסטאלין היה נחמד ופתוח לתרבות המערבית, או שדן כנר צרוד...

סתפ שאלת תם, כמה מיפעי\ מעטוף\ בוזגלואים יש בשיעור א' השנה, אני יענה : 0!!! כמה בשיעור ב': אני יענה 2!!! אם זה לא אפרטהייד, אז אני תרנגול!

ה' במנחם-אב תשס"ט
7. למזועזע (המגיב הראשון). אתה יכול להירגע.
זה חלק מירידת הדורות. עם מרכאות ובלעדיהן.
כל דור ושיטות החי(נ)וך שלו.
לדוגמא - תשאל את התימנים. אבן קטנה על כל אוזן ואבן נוספת מתחת לסנטר המורד עד לעצם החזה, ואוי לילד שאחת האבנים נופלת לו.
יש כאלו שחינכו אחרת. כל אחד עם ההצלחות והכשלונות שלו. ואל תעלה בדעתך שבישיבה הזו אין ילדים שההנהלה והצוות לא הצליחו לגעת בלב שלהם.
אז אם ישנת עד עכשיו ולא ידעת שהיו דברים כאלה ואחרים וכו' - תחזור לישון. תתעורר בעוד דור ותלונותיך תהפוכנה לקריאות התפעלות.
ה' במנחם-אב תשס"ט
8. למגיב שש הנכבד
ואולי הם אף פעם לא ניסו להתקבל לשם?
ה' במנחם-אב תשס"ט
9. איזה קשקוש
מגיב 7, אתה מוציא את דיבת התימנים רעה

לא יפה
ה' במנחם-אב תשס"ט
10. אלימות פיזית לא קיימת; מילולית - בועטת ונושמת
אין אף ישיבה קטנה שראשיה ויועציה יכולים להתהדר בעובדה שאצלם ילד לא ספג השפלה מילולית זו או אחרת.
בכל ישיבה יש את ה"כבשים השחורות" שחוטפות את כל המטח, הביקורת התסכול והזעם.
עם כל הכבוד למלמדים האלימים של הרב וילהלם, אמנם כיום אין מכות והשפלה פיזית כמו שתארת (ולו מחמת פחד חוקי משרד החינוך הנוקשים) - אך ההשפלות המילוליות - קיימות, חיות ונושמות.

אין לתאר מה יכולה לעשות "מילה אחת" של ר"מ, מורה או ראש-ישיבה לתלמיד "רגיש".
ההשפלה המילולית, שנובעת אולי ממניעים צודקים של הר"מ, נשכחת מלבו אחרי דקה במקרה הרע ואחרי שעתיים במקרה הטוב - אך התלמיד, לעולם לא ישכחה. "מילה" זו מחוללת בנפשו הרכה והעזובה, שבר בל יתואר וגם, בל-יכופר.

אין להתעלם מהעובדה שהישיבות עושות צעדים ענקיים לכיוון חדשני של הכשרה אמיתית ולמידת היחס לתלמיד - אך איש אינו יכול לבוא ולטעון במסמרות, שההשפלה המילולית קלה מחברתה הפיזית.

הרב וילהלם היקר, אנו מאוד מקווים שהצלקות ממכת הסרגל שהנחית עליך הרשע ששימש כמורה, ומחבישת "מכנסי התינוק האדומים" שהלביש עליך "רוצח נשמות" בדמות מלמד - פגו וחלפו.
אך כדאי שתעשה סיבוב נוסף, עכשווי ועדכני ותגלה "פגועי חרדה" רבים וטריים.

האמת, בליבי אני מהרהר לא מעט,
שמא אותם "פגועים" היו מבכרים לחטוף סטירה קורעת לחי מאשר סטירה קורעת לב?!
ה' במנחם-אב תשס"ט
11. אלי וילהלם
חבל שאדמו"ר הרש"ב לא התייעץ אתך לפני שהקים את תומכי תמימים. אולי גם הוא היה מייסד קייטנה...
ה' במנחם-אב תשס"ט
12. ממש נוקב
פשיי אה
ה' במנחם-אב תשס"ט
13. אני חושבת שעולם הישיבות נכשל כמערכת חינוכית
אפשר לומר על כל ישיבה שהיא נפלאה וגרועה בו זמנית, כי זה תלוי בילדים. אם הילד נפלא חכם ממושמע ומבית טוב וחסידי -הרי שהיחס אליו יהיה בהתאם. לכו דברו עם הבחורים שהם טיפ טיפה שונים, או מבית קצת אחר, או אולי חלשים קצת בלימודים והם לא השפיצים הגדולים של הזאל. מהם תשמעו את הדבר האמיתי.
ה' במנחם-אב תשס"ט
14. אין כמו לוד
ה' במנחם-אב תשס"ט
15. איך נרשמים?
ה' במנחם-אב תשס"ט
16. אפ הייית הולך לקיוסק בק. גת בגלל שהמכולת סגורה אבוי מה היה לך!
הישיבה בקרית גת זה פשוט בית כלא
ה' במנחם-אב תשס"ט
17. הרב וילהלם דע לך שבנך יגיע לישיבות גדולות יהיה לו קשה מאוד, וזה עלול להגיע למקומות מסכונים ל"ע?
כל התלמידים של ישיבת תומכי תמימים קרית גת שמגיעים לישיבות גדולות ולמקום שבו אין משמעת או חיוב של "קבלת עול"- 60% מהבחורים מק"ג מתפרקים לגמרי. ראינו את זה בשבת לפני ג' תמוז בכפר חב"ד את המשמעת העצמית של בחורים מישיבות קטנות אחרות. דווקא הת' של ק"ג ישי"ק שכחו שהם במסגרת של תומכי תמימים וחבל כי זה מה שקורה לבלון שמתפוצץ!

אז הגיע הזמן לומר להרב זילברשטרום שישיבה טובה זה לא ישיבה שלוקחת בחורים גאונים וחסידשער בוחר' אלא לוקחת בחורים לא חסידים והופכת אותם לתמימים כמו שהאדמו"ר הרש"ב רצה!
ה' במנחם-אב תשס"ט
18. קרית גת וכל הישיבות הקטנות האלו לא יסרדו אין מה לעשות
לוד תשרוד לנצח
ה' במנחם-אב תשס"ט
19. סליחה, זה לא מאמר דעה
זה עלבון לאינטלגנציה של הגולשים לקרוא לטור אישי ומאוד סובייקטיבי "מאמר דעה".
אני שמח שהרב ווילהלם מרוצה מהישיבה של ילדיו, אבל אני לא בטוח שזה תקף לגבי כל ההורים וילדיהם.
ה' במנחם-אב תשס"ט
20. מזדהה עם כל מילה!
בוגר קרית גת
ה' במנחם-אב תשס"ט
21. הגיע הזמן שידעו שהישיבה בקרית גת טובה יותר
מכל הישיבות בארץ!!!

למרות שאין לה עדיין שם כפי שמגיע לה.

אחד שלמד גם במרכזית וגם בקרית גת.
ה' במנחם-אב תשס"ט
22. מה שהרב וילהלם מתאר על ילדותו
כמעט כל איש בגילו יספר על אותן חוויות

מקווה שהדברים השתנו
ה' במנחם-אב תשס"ט
23. מסכים עם כל מילה
כאבא לבחור שגמר עכשיו שיעור א' אני חותם על כל מילה ואפילו מחזק, זה מדהים שמתי שרק מצלצלים לרב זילברשטרום או לאחד מהצוות הם יודעים בדיוק מה קורה עם התלמיד ומשקיעים המון אהבה בכל תלמיד.
ה' במנחם-אב תשס"ט
24. מאמר נפלא
מותר גם להגיד מילה טובה מדי פעם
ה' במנחם-אב תשס"ט
25. יישר כח
ה' במנחם-אב תשס"ט
26. אל תהיו שטחיים
אנשים נוטים לחשוב שהישיבה בקרית גת היא ישיבה של 'קנלסקי'. הישיבה הזו היא ישיבה מצויינת יש בה אנשים יותר איכותיים כמו הרב אריה הוד דוד שיחי'.
ה' במנחם-אב תשס"ט
27. התופעה הזו היא כמו:
שפתאום קם אדם בבוקר ומרגיש כי הוא עם ומתחיל ללכת, ולכל הנפגש בדרכו קורא הוא שלום...
ה' במנחם-אב תשס"ט
28. מדוויל ידיה משתלם
מי שמספר בגאוה ובפירסום שבהיותו בישיבה ברח לבריכת שחייה ללא רשות ההנהלה (יכול להיות שהיום בקרית גת לא רק שהיה מקבל רשות אלא היו מצטרפים אליו מההנהלה לעשות"על האש"), הרי הוא רוצה לרמז לתלמידים לעשות כמוהו. אם זהו המסר מה פלא שהישי"ק של קר"ג מועדפת אצלו. אנו מתגאים עם ישיבת תות"ל לוד. שכמו אז גם היום שומרים על גחלת הקודש של התמימים,ואולי עוד איזו ישיבה או שנים. אני לא יודע מה "דיעה" ומה "נוקב" כאן?
ה' במנחם-אב תשס"ט
29. מאמר מצוין
ה' במנחם-אב תשס"ט
30. באיזה חיידר למדת?
ה' במנחם-אב תשס"ט
31. ישיבה משובחת
אכן ישיבה מעולה. בני מתחנך בה היטב.

יישר כח לראשי הישיבה שליט"א
ה' במנחם-אב תשס"ט
32. אלי היקר!
מכל הכתבות של שטורעם אני מחכה תמיד לשלך, שלאחרונה מתמהמהמהמהמת.

קראתי כרגיל בשקיקה.

ו

התאכזבתי.

מה קרה לך, נולדת היום?

למה הרב זילברשטרום חידש את הדור החדש?

וכי בכל הישיבות כיום אין צוות המאזין לתלמידים?

יש לי שלשה ילדים בישיבות קטנות. בכל מקום אני רואה אוזן קשבת.

לאו דווקא שכולם מקצועיים ולאו דווקא שלא עושים שגיאות. אבל השיטה הישנה נמוגה מהעולם ביחד עם הסוס והעגלה והערדליים והימי כביסה שהצלאמרים היו עושים יחדיו.

אני אישית סבור שקרית גת הולכת על חבל דק שנקרא 'יחצנות' ואתה כרגע המפרסם שלה.

לענ"ד הרב זילברשטרום מטה אוזן לדעות חיצוניות ולא מנסה להקשיב ולחשוב איך יראה ה'תומכי תמימים' הבא.

ה' במנחם-אב תשס"ט
33. יפה
ה' במנחם-אב תשס"ט
34. 32 היקר
קרית גת לא הולכת על חבל דק שנקרא 'יחצנות' אני יודע שהרב זילברשטרום לא הסכים לאף אחד לצלם את כל העניין סביב השבת ושלא יפרסמו את זה בשום מקום,

אני אישית ראיתי תמימים שרצו לצלם בתמונה הקבוצתית במוצאי שבת והרב זילברשטרום לא הסכים להם.
ה' במנחם-אב תשס"ט
35. מעניין אם זאת היתה השיטה לפני 30 שנה
אז ר מענדל פוטרפס היה נוסע עם התמימים לבריכה ?

ואם השיטה הזאת היתה קיימת לפני 40 שנה אז ר שלמה חיים היה נוסע לבריכה כנציג הנהלת הישיבה ?

ובודאי בבריכה היה מדגים להם כיצד יש לעשות אתכפיא על ארטיק מישמש !

רבותי, "עבודה" ובריכה זה לא הולך יחד.

היה עדיף כפי שזה היה לפני 30 שנה שבחור היה מתגנב לבריכה בליל שישי בלי רשות, ויודע שלא עשה מעשה חסידי, מאשר ללכת יחד עם ההנהלה לבריכה !
ה' במנחם-אב תשס"ט
36. ל-27. אתה מטורף?
זה שיר חילוני. ומה הקשר לרב וילהלם, איש יקר. משכמו ומעלה. מייסד ומנהל את חברת 'חזק הוצאה לאור' בהצלחה גדולה, ובעל רקורד עשיר של עשיה חיובית למען הכלל!
ה' במנחם-אב תשס"ט
37. מזדהה עם כל מילה
אבל למה אין תמונות מהשבת????
ה' במנחם-אב תשס"ט
38. מי הרשה לרחק את הספרדים בני המקום???
דורות של חסידישע יונגעלייט ספרדים צמחו שם.
כיצד הפכו את המקום למבצר של אליטה?
ה' במנחם-אב תשס"ט
39. מי הרשה לרחק את הספרדים בני המקום???
דורות של חסידישע יונגעלייט ספרדים צמחו שם.
כיצד הפכו את המקום למבצר של אליטה?
ה' במנחם-אב תשס"ט
40. יפה מאוד
ה' במנחם-אב תשס"ט
41. למגיב 34
זו שיטת היחצנות החדשה. לא יחצנות של גלריות, אלא יחצנות של "הפוך על הפוך". מרוב שהוא דוגל ב"לא להכניס לאתרים", עד כדי הכחשה בכפר חב"ד לגלריה שהופיעה בשטורעם (עיין ערך השנה שעברה)... זו היחצנות מסוג חדש. הישיבה כל כך לא מפורסמת, כל כך מסתורית, שכולם מתעניינים. על דרך "העניו המפורסם"...
ה' במנחם-אב תשס"ט
42. למגיב 35 היקר
אשריך שאתה מונח בעולמות העליונים וכל החיות שלך היא מחסידות ומאתכפיא. אבל לא כל אחד זוכה לכך, כל שכן בחורים בישיבה קטנה, שנמצאים רק בתחילת דרכם ועדיין לא הגיעו לדרגה שלך.
לבחורים בגיל הזה בהחלט יש צורך ללכת לבריכה, ואפילו לאכול ארטיק מישמש. ומי שלא מסוגל להבין את זה שיתרחק כמה שיותר מתחום החינוך, כדי שלא יפיל חללים ח''ו.
מי קבע שבריכה ועבודה זה לא הולך ביחד ? מי מוסמך לקבוע מה חסידי ומה לא ? הליכה לבריכה גם היא יכולה להיות מעשה חסידי אם היא תועיל לתמימים בעבודת ה'.
תחשוב על זה, אולי גם לך כדאי ללכת לבריכה ואז תרגיש איך הליכה לבריכה יכולה להיות חסידית.
ה' במנחם-אב תשס"ט
43. ל-35, תפסת את החיצוניות של החסידות
אם היית מבין באמת את המסר של החסידות, היית יודע שאבן הבוחן היא אחת ויחידה - מה מועיל לעבודת ה'.

בדיוק כמו שמותר לאכול ולישון כדי שיהיה כוח לעבוד את ה', כך מותר ומצוה להשתמש בכל ענייני העולם כדי לעבוד את ה'. ולפעמים זה כולל בריכה ו"ארטיק משמש", כמו במקרה זה, כאשר ברור כשמש שהמטרה אינה לפטם סתם כך נערים צעירים בהנאות העולם, אלא לסייע לחינוכם וטיפוחם של הבחורים, שיגדלו להיות חסידים יר"ש ולמדנים ויעבדו את ה' מתוך שמחה וטוב לבב...

וזה תפקידם של אנשי חינוך, לזהות בכל דור מה נדרש ע"מ לסייע לתלמידים בעבודתם, ולא להיבהל אם בדור קודם האמצעים היו אחרים, כי הנקודה הפנימית אחת היא - לגדל דור של חסידים!

ברוך בער
ו' במנחם-אב תשס"ט
44. מצטרף ל-10, 13, 17 - הכל לא כל כך פשוט
קודם כל אני חייב לציין שאני כן מעריך מאוד את הישיבות הקטנות שלנו וביניהם את הישיבה בקריית גת, אני גם מעריך מאוד את הרב זילברשטרום ואת הרב קנלסקי, ויסלח לי ה' אם הגזמתי או טעיתי,

אבל לא הכל כל כך פשוט. יצא לי לפגוש בחורים שלמדו בישיבה הקטנה בקרית-גת, יצא לי גם לדבר איתם והרושם שנוצר אצלי הוא שלא כולם כל כך מרוצים כמו שכתוב במאמר כאן. זה נכון שאולי המצב הוא יותר טוב ממה שהיה לפני עשרות שנים, אבל עדיין יש על הבחורים הרבה לחץ מיותר, לחץ שבסופו של דבר יכול לגרום לפיצוץ - ואז ה' ירחם ויציל.
אז נכון שפעם מי שרצה ללכת לבריכה היה צריך לעשות זאת בחשאי ללא רשות, והיום הולכים בצורה מסודרת יחד עם ההנהלה. זה טוב מאוד, אבל האם זה מספיק ? מה עם בחורים שיש להם צורך לעשות דברים אחרים חוץ מבריכה כדי לפרוק לחץ ? לשחק כדורגל למשל. או לעשות כל דבר אחר שההנהלה החליטה לאסור לא תמיד בגלל סיבה מוצדקת.
מה שקורה כאן זה שכל עוד צוות הישיבה מחזיק את הבחורים בלחץ, הם מתנהגים כמו שצריך. ואז הצוות חושב שאם שלוש שנים הוא ירגיל אותם להתנהג ככה זה יהיה להם טבע שני. אבל זה לא מה שקורה בפועל. בפועל חלק לא קטן מהבחורים יעשו מה שהם רוצים ברגע שהם ישארו ברשות עצמם. ואני לא רוצה לחשוב מה יקרה לבחור שההנהלה תתפוס אותו על משהו ויעיפו אותו מהישיבה, איזו תוצאה תהיה לזה. אבל גם כל האחרים, הלחץ הזה עלול להתפוצץ מתישהו ח''ו.
פעם אחת נקלעתי במקרה לישיבה לתפילה שאף אחד מההנהלה לא היה נוכח באיזור ולמעשה הבחורים היו ברשות עצמם. אולי אני טועה, אבל קיבלתי רושם לא כל כך טוב מהתפילה הזאת.
בנוסף לזה, לפי מה שהבנתי, הרבה בחורים מרגישים שהצוות לא באמת קשוב להם ונוצר מצב שגם כששואלים אותם האם הכל בסדר והם מרוצים, הם נאלצים להגיד כן גם כזה לא תמיד נכון.

אני חושב שבכל מקרה יש הרבה בחורים שבאמת מרוצים ולא מרגישים שמחזיקים אותם בלחץ. אבל אם אפילו אחד מרגיש בישיבה לא טוב וזה עלול להוביל אותו למצבים יותר גרועים ח''ו, זה כבר בעיה, כי אסור לנו לוותר על אף אחד. וכל מה שכתבתי מתייחס גם לשאר הישיבות.
ו' במנחם-אב תשס"ט
45. השתלמויות
כיום, מרוב תלמודי התורה ומהישיבות יש נציגות של רמים ומשפיעים המשתלמים באופן קבוע מדי שבוע במכללת בית רבקה בהשתלמויות הגברים, והדברים עושים את שלהם לטובה. כאחד שלומד ומשתלם אני ממליץ לברר על קורס המתקיים בימי חמישי . לי אישית זה תרם המון ופתח לי צוהר והבנה לעולמו של הבחור בן הישיבה.
ו' במנחם-אב תשס"ט
46. עדיין צריך לשאוף..
הרב וילהלם ציין שנגע רק בנקודה אחת ובצדק.

אבל ממאמרו אפשר לחוש שהאווירה ש'הכל בסדר' וזורם למיישרים עם בנו היא המנחה אותו ומספקת אותו כהורה,
לצערי אין זה המצב האידיאלי אליו צריכים לשאוף,
-אנו כהורים צריכים להתאגד ולדבר גלויות עלהתכנים שאנו רוצים להעביר לילדינו בישיבה. עלינו מוטל לנתח איזה מזג צריך לחוש 'תמים' בן דורנו ובפרט בתקופה מבולבלת זו.
-זה לא תפקיד המשפיעים למיניהם אלא להיפך, כהורים נשב על המדוכה נתגבש וכשנחליט איך אמורה להיראות אווירת תומכי תמימים טהורה, נקים ישיבה, נקרא ל'משפיע' ונשלם את שכרו ואת שכר ה'ראש-ישיבה',

-כך פועלים זה מכבר מספר ישיבות חב"ד ובהצלחה מופלגה.
ו' במנחם-אב תשס"ט
47. תסמין ידוע
לאלי יש את התסמין המוכר לכל אותה שיכבת גיל: אנטי בית אבא.

אלי אולי לא כותב את המילה: "אבא", אבל כל התיאורים שלו הוא מתכוון [גם] על בית אבא.

מה לעשות אלי,

אביך ר' בנציון ע"ה היה לפני הכל יהודי ירא שמים בצורה בלתי רגילה.

אצלו לראות ילד בערב שבת מבזבז זמן היה אש [זוכר אותו היטב מתורת אמת], לראות בחורים יושבים יחד ומתפוצצים בצחוק רועם היה דבר בלתי ניתן לתפיסה.

הוא היה איש שכל רגע ורגע היה אך ורק קדושה וחסידות

[אלי, אתה הרי מסכים איתי על כל מילה. גם נחמיה הצעיר זוכר את זה היטב].

מה לעשות הדור הבא היה דור כבר פתוח ולכן הוא היה בעד יד קשה. פשוט זה היה בלתי נסלח אצלו.

אבל מחנכי דורנו מה לעשות הם אותם נערי הברזלים של הדור הקודם.

הם כן מבינים את הריקנות ובזבוז הזמן.

הם לא יכולים לצעוק וקל וחומר להכות על מעשים כאלה.

אבל בוא נתאר ביחד סיטואציה של עוד עשר שנים כאשר לראות סרט הוליוודי יהפוך ל'נורמה' או אז הרב זילברשטרום של היום הרי יזדעק עד לב השמים - בדיוק בדיוק כמו אביך ר' בנציון - כאשר בחורים יעשו זאת בזאל, אבל תלמידיו שיהפכו אף הם לראשי ישיבות הם כבר יצפו ביחד עם התלמידים באותם סרטים כחלק מ'ההווי הישיבתי של תומכי תמימים'.


כך אני רואה את התמונה. [השם ישמור ייתי ולא אחמיניה]

מכל מקום:

אלי, סחטן עליך שאתה סוחט תגובות.

באמת מגיע לך כי אתה מהיחידים שאומרים מה שהם חושבים

וזה מיצרך נדיר כיום.
ו' במנחם-אב תשס"ט
48. הרב וילהלם
מה אני יגיד אני אוהב אותך מאוד לכן אני רק יגיד אשרי המאמין מה אתה מצפה שילידים ירימו את היד לפני כל ההנהלה ויגידו מה לא טוב להם זה מזכיר לי את החקירות של הקגב ישיבה שבנוייה מירושלמים ולא גזע חסידי לא תוציא חסידים אמיתיים חסיד זה מי שלומד ולמד אצל ר ניסן נאמנוב ר איצה גורביץ בכבוד רב גזע
ו' במנחם-אב תשס"ט
49. בצפת בונים תלמידים כמו אבא ואמא ממש, עד לשידוך החתונה וגם אחר כך
כל זאת לכל תלמיד בלי יוצא מן הכלל, בלי כל קשר למוצא, וותק בחב"ד או כשרונות, רק שיתוף פעולה זה כל מה שנדרש מבחור.
למותר לציין שהזכרונות המרים של אלי וילהלם אינם קיימים שם לא במובן הפיזי ולא במובן המילולי ח"ו מאחר והדגש הוא על אהבת ישראל כפשוטו.

מהוראות השולחן ערוך הלכות תלמוד תורה למלמד "ולא יכנו מכת אויב אכזרי" והמלמד הרי מותרה ועומד להיות מפוטר בכל רגע.
מדובר כאן על עסקי נפשות... וכו ודל
ו' במנחם-אב תשס"ט
50. אני מכיר שני תלמידים בני דודים באותו גיל
אחד לומד בקטנה קרית גת ואחד בישיבה קטנה אחרת במרכז (לא לוד) ולא וצה לעשות לה פרסומת. אין להשוות ביניהם. דוקא הבחור בישבה השניה הוא דוגמא להתנהגות חסידית מושלמת. מתמיד. עניו. מהדר במצוות, ולא מונח בחיצוניות. תמים אמיתי. ר' אליהו שי'! אתה פשוט לא מכיר מה הולך באמת!
ו' במנחם-אב תשס"ט
51. שמעתי
שבליובאוויטש היו כו"כ מהתמימים שהיו הולכים לשחות בנהר לצורך בריאות הגוף [כמובן מחוץ לסדרים ]
וזה לא היה "שלא ברצון חכמים".
ו' במנחם-אב תשס"ט
52. מאמר דעה??!!
זילזול באינטלגניה.
כתבת הילולים בצדק או שלא לישיבה בקרית גת.
ו' במנחם-אב תשס"ט
53. היום הבחורים מרביצים לראשי ישיבות
היום כל בחור יש לו חדר כושר בחדר בישיבה
דיר באלק אם הראש ישיבה מתחיל היתו
ו' במנחם-אב תשס"ט
54. אין ישיבות טובות
ו' במנחם-אב תשס"ט
55. ל10 כל מילה פנינה
ישנם מחנכים ומנהלים שכוחם בפיהם והם שחכו שהחיים והמות ביד הלשןן תשאלו ילדי חמד על אימרות שפרשל מלמדים וגם של מנהלי מוסדות .לדוגמא בביתר ואחר כך יבקשו שהמשיח יבוא.הרי על כך חרבה ירושלים .
ו' במנחם-אב תשס"ט
56. צד אחר
ב"ה

מוכרחים אחרת – וזה קורה
קראתי בעיון את חוויותיו הנפלאות של הרב אלי וילהלם משהותו בשבת אבות התמימים בישי"ק ק"ג.
התפעלותו של הרב וילהלם אינה יודעת גבולות. עד כדי כך, שרוב המאמר אינו מוקדש לתיאור החוויות הרוחניות מהשבת, אלא לתסכוליו מהשיטה שהייתה נהוגה פעם. בשורות בהם מתייחס הרב וילהלם למצב היום, הוא גומר את ההלל על הרב זילברשטרום שחולל מהפך.
ואכן הרב זילברשטרום חולל מהפך עצום ב'תומכי תמימים'. כתבות יחסי ציבור כמו זו נהיו לחם חוקה של 'תומכי תמימים'. ארועי ראווה ומפגני כח הפכו לדבר שבשגרה.
אצל הרב זילברשטרום, לא חייבים להבחן על מנת להכנס לישיבה. אם אתה בחור 'מצוין', (בחור – ילד בן 13. מצוין – אשכנזי, לבן, עשיר, עדיף גז'ע עם שם משפחה שמצלצל נכון בווי'ץ איכותי.) הישיבה כבר תרוץ אחריך.
שעות ארוכות של שכנוע יפעיל הרב זילברשטרום על העולל הצעיר, עד שיודיע לו התקבלת, אינך זקוק לבחינה.
בשיחת הטלפון לאב הסמוק והנרגש יודיע הרב זילברשטרום ש 'בשביל בן יקיר כמו שלך איננו דורשים שכר לימוד'. האב המאושר והבן המחוזר, יתנו הסכמתם להכנס לישיבה.
מה עם ההרס החינוכי שבחיזור אחרי נער רך בשנים? מה עם הקלקול הנובע מזלזול במושג הבחינות לישיבות? מה עם הנזק הנגרם לישיבות שאינם עשירות דיים לוותר על השכר למוד ?
ומה עם אותם תלמידים שהובטח להם שיתקבלו אך ורק באם פלוני חברם לכיתה יגיע גם הוא. ומשלא הגיע נזרקו בבושת פנים?!!!
ואלו מעלות מצא הרב וילהלם בישיבה?
" בישיבת תומכי תמימים קרית גת, התלמידים יוצאים בשבועות הקיץ לבריכה פעם בשבוע, באופן מאורגן יחד עם ההנהלה."
נוהל נהפך לדבר שבשגרה ברוב הישיבות בארץ רק שם לא ****** מהמקפצה. צריך, אז עושים ובשקט.
"הבחורים המסיימים יצאו באחד הלילות יחד עם ראש הישיבה לפארק, ישבו יחד עשו "בשר על האש" התוועדו ושוחחו"
וואו פלאי פלאים – אדמו"ר הרש"ב ממש רווה נחת. פשוט אי אפשר להגיע לנפש הבחור בסתם סדר ניגונים בלי חתיכת בשר נוטפת ריר. הגישו את הבשר מדיום, רר או וואל דן?
" התלמידים שמסיימים את הישיבה, היו כל שנה הרתיעה הגדולה של ההנהלה - בתקופת הלימודים שלי בישיבה קטנה, זו היתה ההזדמנות של התלמידים שסבלו במהלך שנות לימודם בישיבה "לפרוע את חובם", ואילו השבת ראיתי את התלמידים המסיימים לומדים ברוגע ומתנהגים כבחורים חסידיים, ללא שום תסכול חלילה."
שכחת רק לציין, שזה אחרי אסיפה מיוחדת שהתקיימה לפני שבועיים, שם הוזהרו בקנס של 500 שקלים לכל המשחית רכוש. ( בעיה אגב הקיימת בכל ישיבה ואינה גורעת מאיכותה של ישיבה רק לא צריך לשקר ולומר שהיא לא קיימת) נוסף לכך שאבותיהם יושבים על ידם במשך השבת...
"אז נכון שכללית ישנו שיפור ניכר בתחום הזה ברוב מוסדות החינוך, אבל אין ספק שהרב זילברשטרום מוביל מהפך בכיוון הזה".
את המהפך בייחס לבחור, לא הוביל הרב זילברשטרום, וודאי של הרב קנלסקי או הרב זוהר....
השמירה הקפדנית, הלחץ האיום והנוראה קיימים בק"ג והיא מחליפה את מקומה של לוד של פעם...
כולנו ראינו את הרב זילברשטרום מסתובב סביב תלמידיו באירועים רבי משתתפים, אחוז תזזית שמא אחד מהם יזיז את ידו לא כפי הנדרש ושמה הטוב של הישיבה ייפגם.
על פרשיית הקיוסק הוטל צו איסור פרסום, ובחורים שאינם מתאימים למסגרת הנוקשה מתקשים לשרוד במקום. ( ושוב, פרשיות כאלו קורות בכל ישיבות, כל ישיבה לפי עניינה ומעלותיה וחסרונותיה, אלא שישיבות אחרות לא הושיבו כתבים מטעם לפאר ולרומם ולהציג מחזות שווא כאילו אצלנו הכל הכל בסדר!)
על שורות הסיום של מאמרך גם אני חותם,
"אני לא מדגיש כאן את התמדת התלמידים, רמת השיעורים, התפילות, ההתנהגות החסידית, ההתוועדויות, וכל שאר הנקודות החשובות שהם המאפיינים העיקריים של כל ישיבה,"....
נכון, במאמר יחסי ציבור כזה עדיך להדגיש את ה'פאן' ההויי והכיף.
ה'מהפך' היחידי שהוביל הרב זילברשטרום הינו צורת החיזור והרדיפה אחר תלמידים פוטנציאליים, תוך רמיסת כל כללי החינוך וההדרכה. והפיכת תומכי תמימים למוצר שיווקי עם יחסי ציבור משומנים, שמאמר זה הוא אחד מהם.
לשמחתנו, ראינו שלא רק אפשר אחרת, אלא מוכרחים אחרת וזה קורה.
זה קורה, בתו"ת לוד, שם מעמידים מדי שנה מאות 'חסידישער בחורים', השוקדים על תורתם באהבה, בהכוונתם ונסיונם המיוחד של הרב בוטמן והרב קעניג. 'למרות' שמקבלים לישיבה המוני תלמידים מאנ"ש ללא הבדל דת גזע ומין. מדי פעם גם נוסעים עם הבחורים לשבתות חוויה במקומות שונים.
זה קורה בתו"ת אור יהודה שם בוער אור וחום ההתקשרות לרבנו לצד לימוד נגלה וחסידות ושיעורים מיוחדים בגפ"ת. וגם, הליכה לבריכה פעם בחודש במשך השנה כולה כחלק מ'היות הגוף בריא מדרכי השם הוא'.
זה קורה בתו"ת אלעד שם רמת לימודים גבוהה במיוחד של עיונא וגירסא והשקעה נפשית מתוך תשומת לב אמיתית בכל תלמיד. עם זמן מיוחד ל'שיחות אישיות' עם המשפיעים בכל יום! וכשצריך יוצאים ל'נאות דשא' לשבוע שלם תוך שמירה על 'ישיבשקייט' מיוחדת.
וזה קורה בעוד סניפי תו"ת ברחבי הארץ כל אחת במתכונתה המיוחדת לה נתניה רחובות ועוד...
"מה שבאתי להדגיש הפעם זה רק את היחס המיוחד לתלמידים ולהורים, אין לי ספק שבעידן של היום הכיוון הזה הוא הרבה יותר נכון ומועיל מאשר חינוך מתנשא ומתנכר..."
אנו מחזקים את הנהלות ישיבות תומכי תמימים שמשקיעים את נשמתם בתלמידי התמימים נאמנים לרוח תומכי תמימים ליובאוויטש, ומקבלים בכל שנה תלמידים מסוגים שונים וממינים שונים ללא התנשאות וללא התנכרות ורואים פרי וברכה בעמלם.
ו' במנחם-אב תשס"ט
57. כמה רמי"ם משתתפים בהשתלמויות?
כמחנך בתלמוד תורה ואבא לילדים בישיבה קטנה אני משתתף קבוע בועידת המחנכים , אני קורא לרמי"ם ובעיקר למשגיחים צאו להשתלמויות, אם הייתם משתתפים בועידת המחנכים אני בטוח שהיינו רואים גישה אחרת כלפי התלמידים, כפי שחויתי אני על בשרי ועל נפשות תלמידיי. ולכם מערכת "שטורעם" הנכבדה הנותנת שרות נפלא טוב תעשו ותיטיבו עם כולם אם תואילו לפרסם את מכתבו של הרבי הריי"צ נ"ע שפורסם בשבוע האחרון בעמוד 29 שמדבר בעד עצמו. מצפה לשרותכם הנכבד
ו' במנחם-אב תשס"ט
58. שאלה להרב וילהלם אם בנך אינו כשרוני האם היה מתקבל לישיבה?
קראתי בשקיקה את המאמר של הרב וילהלם, מה החכמה שעשו מתמימים ישות-בר מציאות? ישיבה הכי טובה? ישיבה הכי איכותית? ראשים פצץ! אוי ואבוי אם ילד שאינו כ"כ כשרוני, תומכי תמימים אינו נמדד ישיבה צפונית וללא סממן ספרדי, וסלקציה מכתות שלמות בתלמודי תורה, אנא הרב וילהלם צא לשטח הת"ת ותבדוק איזה סלקציה עשו? ומה עושים שאר הילדים מאותה כיתה? איזה ישיבה קטנה רוצה אותם? אנא ממך ראה את הכוס המלאה!!
ו' במנחם-אב תשס"ט
59. גזענות לשמה!
אם בשנים האחרונות הפערים בין האשכנזים לספרדים בחב"ד הצטמצמו, הרי שהרב זילברשרום מחזירה במלא התוקף וחבל...
יתכן שרב אחר היה מרגיש לא בנח ממה שנכתב כעת, אבל לאור הכרותי הצפופה עם הרב זילברשטרום זה דווקא מחמיא לו (הוא רואה בזה הצלחה).
ו' במנחם-אב תשס"ט
60. "תפוח רקוב"
אותי מרגיז שכאשר לא מסתדרים עם ילד בישבה,מסלקים אותו בטענה שהוא ירקיב את כל "התפוחים".האמת שעדיין מנהלי ומורי הישיבות לא למדו כיצד להתייחס לילד/ נער שלא בדיוק הולך ב"תלם" ומיד מעיפים אותו.הגיע הזמן שראשי הישיבות והצוותים יהיו מקצועיים,ילמדו גם פסיכולוגי'ה ותורת הנפש.לא כל אחד יכול להוות דוגמא ולטפל ב"צאן".ומספיק להיתלות ב"תפוח הרקוב". אחר כך הולכים ל"מבצועים" בתחנה המרכזית כדי להחזירו ליהדות אבל הרבה פעמים זה כבר מאוחר.אני בטוחה שאותם "זורקים" משלמים מחיר מאוד כבד בעניינים האישיים שלהם וחבל!!!
ו' במנחם-אב תשס"ט
61. מה שבטוח
זה הישיבה הכי אנטית שיש, היא מחדירה לבחורים את הדרך הישרה והסלולה ללא שום חידושים ונראה לי שה הישיבה הקטנה היחידה ללא יחי
ו' במנחם-אב תשס"ט
62. בשולי הענין:
כמה מגיבים כתבו ש"הגיע הזמן שההורים יעשו אסיפות וידונו על הדרך בה צריכה הישיבה להתנהל", והוסיפו המלצות לרמ"ים ולמשפיעים ללכת ל"ימי השתלמויות" בבית רבקה וכו'.

אוי ואבוי אם ההורים, במקום המשפיעים, יהיו אלו שיחליטו על דרכה של תומכי תמימים. ואוי ואבוי אם את דרך ההדרכה לפך השמן הטהור - נפשו של 'תמים', ילמדו ב"קורסי השתלמות" של "שיטות חינוך" חילוניות.

הגיע הזמן להבין, שישיבות תות"ל הם דבר קדוש, שאסור שהדיון על דרכן והנהגתן יהיה בין "בעלי-בתים" הפוגשים בספר חסידות פעם בשבוע במקרה הטוב. אפילו לא בין 'שלוחים' ועסקנים וכיו"ב. את תות"ל מאז ומעולם הובילו אנשים הבזים לעולם-הזה, ואינם מכירים בו ואותו כלל. אנשים מסוג זה הם היחידים הראויים לדון בענין זה. ההורים הם אפילו לא צד.
ו' במנחם-אב תשס"ט
63. יפה
ו' במנחם-אב תשס"ט
64. האם התייעצו עם הגה"ח הרב זלמן גופין
גדול משפיעי חב"ד בדורנו שהוא גם אישיות חינוכית מדהימה והרב קנלסקי והרב זילברשטרום עד היום מוגדרים כתלמידיו האם הם התייעצו איתו לפני שעשו צעד חינוכי בעל משמעות שכזה להפוך ישיבה רגילה לישיבת הבוכרים?
ו' במנחם-אב תשס"ט
65. ישר כוחו של הרב מנדי קנלסקי
חבל שממעטים בכוחו של הרב מנדי קנלסקי שבזכותו פעילותו הנמרצת בועד התמימים העולמי זוכים להביא בחורים טובים לישיבה בקרית גת עלה והצלח
ו' במנחם-אב תשס"ט
66. ל-63 בקשר לרב גופין
כאן רואים שאתה אדם שלא מבין בחינוך ובכלל לא יודע מה מתרחש.

אתה כותב כאילו ר' זלמן גופין הוא מבין בחינוך.

לצערי הגדול ר' זלמן ממש לא שייך לכל הנושא הזה.
הוא משפיע שממשיך את המסורת של ר' שמואל גרונם ואותו הוא משתדל להמשיך.

הרב זילברשטרום ידוע לי אישית שהוא הלך להשתלמויות של משרד החינוך וקורסים מקצועיים במשך שנים עד שהוא הבין את הטעות הנוראית של כל אותם משפיעים שיורידם על בחורים בהתוועדויות ומשקים אותם וגורמים להם משברי נפש עזים.

הרב זילברשטרום אולי מצטנע אבל יש לו גם תואר MA בחינוך ואת מיטב הגישות המודרניות הוא מכניס לישיבה.

וזה חשוב מאד כי הדור היום אחרת לגמרי.

אין מה לעשות אין כבר תומכי תמימים! תפסיקו לחזור על מנטרות.

בדיוק כמו שאין התוועדויות עם הרבי אין כבר רבי רש"ב ואין תומכי תמימים.

יש לנו נוער שצריך טיפול כדי שישאר ביהדות ואת זה הרב זילברשטרום עושה לפי כל הכללים המודרניים של היום

ואל תביא לי הוכחות ממשפיעים שמנסים בכוח להחיות את העבר שממש לא קיים.

זה בדיוק כמו המשיחסיטים שממשיכים למחזר אירועים ב-770 ולהוציא שוב ושוב שיחות מלפני חמש עשרה שנה ולצעוק שזה רלוונטי.

תתפקחו!! מילא אנחנו המבוגרים יכולים לחיות עם נוסטלגיה של פעם. אבל הנוער חי עם ההווה.


ולסיום תודה תודה לר' זילברשטרום שהוא אי של שפיות בדור הזה. יודע לעצור את הגלגלים של חב"ד השיטחית ומבין שעת לעשות לה' הפרו תורתך.
מקווה שהשנה הזו הוא יממש את התוכנית החדשה שלו לפתוח גם מכון כושר בישיבה כמו שהוא הבטיח לכמה הורים.
ו' במנחם-אב תשס"ט
67. יישר כח


ו' במנחם-אב תשס"ט
68. לכל המגיבים אני תלמיד בקרית גת
כל מה שהרב וילהלם כותב נכון!
הישיבה בקרית גת פשוט בנתה אותי.
אני שם שנתיים ויש לי בטחון עצמי, לא יורדים עלי, לא אומרים סתם מילים מפוצצות. זה הכל חיצוניות.

מלמדים אותנו שהחסידות זה להיות כמה שיותר אתה כמו שאתה בעצמך.

זה בדיוק הטעות של המשיחיסטים שהם משקרים, סתם מצטטים את השיחות, סתם אומרים הכרזות.

עדיף שבחור יאמר בהתוועדות שהוא לא מאמין במשיח זה יותר אמיתי מאשר שבחור רק יכריז וישקר את עצמו ואת כולם

והרבי מהר"ש אמר שזה לא חכמה לשקר את עצמך.

ככה גם היה החסיד ר' חיים שאול ברוק וכל החסידים של פעם, הם לא רימו אף אחד ולא סתם הכריזו הכרזות וחזרו שיחות.

הם אמרו את האמת אם היה בא להם לאכול דברים טעימים הם היו עושים את זה בהתוועדות וגם היו מדברים על כל הבעיות.

אנשים היום כבר לא יודעים מה זה ליובאוויטש המקורית. ליובאוויטש איז אמת.

עדיף שתמים ילך לבריכה וידע שהוא אוהב את העולם מאשר שהוא יכריח את עצמו לעמוד בשמש במבצעים וישקר את כולם ובעיקר את עצמו.

אני מודה לגאון החסיד הרב יוסף יצחק זילברשטרום שבזכותו אני יודע לדרוש מה שאני רוצה ורק בזכותו אני אוהב לשבת ולשמוע שיעור בגמרא.

ולכל ההורים אני מזמין אותכם לבוא לישיבה ולראות איזה שמחה ואיזה כיף לנו בישיבה
ו' במנחם-אב תשס"ט
69. אוי א בראך!
תגובות 65 ו-67 מחייבים, לא רק את הישיבה בק"ג, אלא את תנועת ליובאוויטש כולה לחשבון נפש נורא!

אולי מן הראוי שהמערכת תמחוק את התגובות האלו, שלא ישתו תלמידים הבאים אחריהם את המים המרים, ונמצא ש"ש מתחלל.
ו' במנחם-אב תשס"ט
70. אני בהלם מהתלמיד בקרית גת!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
אני פשוט רועד מעצבים!

זה חסידות???????????

ככה משקרים לתמימים מי היה הדור הקודם????????????????

ר' שואל היה אוכל דברים טעימים בהתוועדויות??????????????????

גדל כאן דור מופקר חסר קבלת עול!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

כל החסידים בדור הקודם היו בטלים בתכלית לרביים. היו פשוט חיילים שעשו בלי לשאול למה!

אוי ואבוי אם מישהו בפאברנגען היה שואל את ר' שואל "פארוואס" הוא היה מוציא עליו כזה קיטור שההוא לא היה יודע איפה להחביא עצמו.

ככה מלכלכים את המשפיעים???????????????

הרב זילברשטרום דחוף!!! דחוף!!! דחוף!!! בדק בית!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

אתם כאן יושבים עם תגובות חוכמולוגיות ומלאות ליצנות כאשר ילדים מבתים טובים נכנסים לישיבה ומכניסים להם שם שקרים והוצאת שם רע על המשפיעים הקודמים שהם היו בדיוק כמוהם!!!!!!!!!

נראה אם בחור בזמן השואה היה אומר לר' שואל שקשה לו להאמין בקול קורא של לאלתר לתשובה, ר' שואל היה מכניס לו באבי אביו!!!!!!!!!

מה זה כאן בית ספר למצויינים ברמת אביב????????????

ה' ישמור ויציל אותנו.

שמישהו מהמשפיעים יתערב!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

אני עוד היום הולך לשוחח עם ר' טוביה בלוי על מה שקורא כאן!!!!!!!!!!
ו' במנחם-אב תשס"ט
71. ב"ה שאנחנו הגענו למצב בו רואים ומבינים את הטוב והרצוי בצורת חינוך דווקא שכזאת, ב"נעליי הנוער" ולא רק מלמעלה
ו' במנחם-אב תשס"ט
72. ה' ירחם
הבן שלי לומד בקרית גת ואם זה מה שתלמיד תומכיתמימים יכול להגיד שיעבור ומיד לפונוביז זה ממש מתאים ואני מודה שלא ידעתי שעד כדי כך המצב הרוחני חסידי כ,כ גרוע ואני לא משיחיסטית !!!!!
נ.ב
יש גם כופרים שלומדים גמרא
ו' במנחם-אב תשס"ט
73. לא חבדני"ק
אני חושב שהאתר הזה שבא כחלק מיחצנות של תנועת חב"ד. צריך לסגור את האשכול הזה.

אתם מכבסים כביסה מלוכלכת מאד בחוץ.

ניכר שלחב"ד אין הנהגה.

ובמחשבה שניה

יתכן והמשיחסיטים צודקים. כל אחד צריך להאמין ולדבוק במה שלימדו אותו רבותיו. ברגע שמתחילים לשנות אין לדבר סוף.


מנסיון.
ו' במנחם-אב תשס"ט
74. ל-67 אוי ואבוי אם אתה תלמיד תו"ת
א. איך אתה גולש באינטרנט באמצע הסדר ומגיב? הרי הרב זילברשטרום העמיד אותך על הרגליים, אוי ואבוי לנו!!
ב. כל מה שכתבת אינו נראה ואינו מתאים לתמים.
ו' במנחם-אב תשס"ט
75. ל67
אני לא יודע באמת אם אתה לומד בקרית גת או לא אבל אם כן בושה לך ובושה לראש ישיבה שלך שחינך אותך להגיד שאנחנו לא מאמינים במשיח כידי שלא נשקר על עצמינו (כמו שרשמת בשם הרבי הרש"ב) רק תזכור שהכל הולך בשרשרת אם היום אתה אומר שאתה לא מאמין במשיח אז אין לך טיפת אמונה ברבי כי הרבי אמר שמשיח הולך לבוא אז איך אין לך בושה

ו' במנחם-אב תשס"ט
76. תגידו מה זה אינטרנט
בחור בקרית גת
ו' במנחם-אב תשס"ט
77. איך תלמידים בקרית גת מגיבים באינטרנט אסור להם לא?
ו' במנחם-אב תשס"ט
78. תגובה ל-63
הרב אלי וילהלם הוא מחתונו של הרב זלמן גופין
ו' במנחם-אב תשס"ט
79. 65, אינני יודע אם כתבת ברצינות או בסרקזם
ייתכן שמטרתך היא הפוכה - להציג באור שלילי את הישיבה בק"ג

אם חלילה ברצינות - בוודאי שהרב זילברשטרום איננו עומד מאחורי דברים חמורים כאלו.
ו' במנחם-אב תשס"ט
80. מסקנא מתבקשת
גם לאחר שנרשמו תלמידים לקר"ג - מכל הלכלוך שנשפך פה, על הקורסים במשרד החינוך, על הבריכות, ועל האש, חובה חובה להכניס אותם מיד לישיבות קדושות כמו לוד, אלעד, נתניה ורחובות! הורים אל תשחקו באש!
ו' במנחם-אב תשס"ט
81. איפה למדת???נשמע הזוי ולא מציאותי
ו' במנחם-אב תשס"ט
82. ל67 האם הביוב שאתה חי הוא אמת?
דברי הרבי קיימים לנצח
אנחנו לא מבינים
ו' במנחם-אב תשס"ט
83. תגובה ל"תלמיד מקרית גת" - 67
אני חושב שיש גבול לציניות, אתה מנצל את העובדה שאינך חייב להזדהות ומכה בישיבת תות"ל בקרית גת בצורה מתוחכמת.

אלו שמאמינים לך שאתה תלמיד ישיבת קרית גת הם או תמימים או נאיביים בצורה מחרידה...

תהיה גבר תזהה את עצמך בשמך המלא ותכתוב ברור מה יש לך נגד הישיבה, ואל תתנהג בשיטות נלוזות של "הפוך על הפוך"...
ו' במנחם-אב תשס"ט
84. חזק ואמץ
ו' במנחם-אב תשס"ט
85. 82 - הלוואי לו יהיה כדבריך
גם אני תקוה שהמגיב שהזדהה כ"תלמיד קרית גת" כתב זאת בצורה סאטירית ובציניות, ולא באמת.

אך מה נעשה למגיב שכתב תגובה או שתיים לפניו בדיוק כדברים האלה, אצלו ניכרים דברי אמת.. והוא כותב "תכניסו לראש: אין רבי רש"ב, אין רבי, ואין תומכי תמימים!" רח"ל עפרא לפומיה.
ו' במנחם-אב תשס"ט
86. נורא
ו' במנחם-אב תשס"ט
87. דאלוי שנאה! דאלוי קנאה!
איך יבוא המשיח, כמה שנאה וחוסר פירגון! פשוט לא יאומן, קנאה טהורה! יש לכם ביקורת על הישיבה? תשלחו את הילדים שלכם לישיבות אחרות! יש ב"ה הרבה ישיבות וכולם טובות יש בזו מה שאין בזו, אבל מה אתם מתנפלים על קרית גת ועל הרב יוסי זילברשטרום? מה קרה הוא העז ר"ל להצליח? זה מדיר שינה מעיני הקנאים? לא מתאים לכם בחרו לכם ישיבה אחרת אבל למה השנאה והקנאה? למה? הוא ימשיך בע"ה להצליח ולדעתי לנח"ר לרבי ולרבי הרש"ב נ"ע ולכבוד ולתפארת ליובאוויטש, השיירה תמשיך לנוע מעלה מעכלה אבל אתם הכלבים תפסיקו לנבוח! מספיק עם שנאה וקנאה, מספיק!
ו' במנחם-אב תשס"ט
88. למגיב 87 - אין פה שום שנאה וקנאה
אני לא יודע מה התכוונו המגיבים האחרים, אבל אני כתבתי פה תגובה נגד דברים שקורים בישיבה בלי שום שנאה או כוונה שלילית. אני בהחלט מפרגן לישיבה הקטנה בקרית גת, אני ביחסים טובים עם יוסי זילברשטרום ומעריך אותו מאוד ובכל זאת אני מוצא לנכון לכתוב ביקורת על כמה דברים.
ומדוע ?
כי אני דואג לאותם הבחורים שלומדים או ילמדו בעתיד בישיבה. בגלל משהו בישיבה שלא בסדר בחור יכול להידרדר ולמצוא את עצמו מחוץ לחב''ד, או אפילו ישאר בחב''ד אבל יוגדר "לא חסידי" או "מקולקל", או אפילו ישאר חבדניק מן השורה אבל ישארו אצלו רגשות של תסכול או כעס שהוא עלול לסחוב אותם איתו עשרות שנים והם יאכלו אותו מבפנים - וזה דברים שלא מתקבלים על הדעת. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לוותר על אף אחד.
בחור שיזכור עוד כמה עשרות שנים איזה לחץ היה לו בישיבה, כמו שהרב וילהלם נזכר מה היה אצלו, האם זה בסדר ?
בחור שהועף מישיבה בגלל שהרגיש צורך לשחרר לחץ והלך לעשות קצת ספורט, וכתוצאה מזה נשאר ברחוב, האם גם זה בסדר ?
בחור שמעיקים לו הרבה דברים, אבל כששואלים אותו האם הוא מרוצה והכל בסדר אין לו ברירה והוא חייב לענות שכן - ותארו לעצמכם איך הוא מרגיש בפנים באותו רגע ומה הוא חושב על הישיבה - האם אף זה מתקבל על הדעת ואין צורך להעביר על זה ביקורת ?
ו' במנחם-אב תשס"ט
89. למדתי אצל הרב זילברשטרום שליט"א בישיבה גדולה הוא משקיען
למדתי אצל הרב זילברשטרום שליט"א בישיבה גדולה הוא משקיען
למדתי אצלו באותה שנה גם נגלה וגם חסידות , הוא בא מוכן בזמן רהוט מעניין, מקשיב ועונה לשאלות.
בנגלה הביא לנו את השיעור מוקלד ומתומצת קריא וברור.
באותה שנה פרחתי בלימוד.
הרב זילברשטרום חיילך לאורייתא
ו' במנחם-אב תשס"ט
90. מהי פרשיית הקיוסק ?
מהי פרשיית הקיוסק שכדברי אחד המגיבים "הוטל עליה צו איסור פרסום" ? אולי מישהו שיודע יכתוב על מה מדובר.
ז' במנחם-אב תשס"ט
91. " לטובה או לרעה" = " ההתיחסות "
כל מי שכתב דברים לא טובים על ישיבת חב"ד קרית גת זה רק מקנאה וכן לפי התגובות זה מראה על גודל ומעלת הישיבה בקרית גת (כמו שהרבי דיבר שמי שמדבר על המשיח אם לרעה אם לטובה זה גם טוב סימן שאיכפת לו).
אם יש כל כך הרבה תגובות זה מראה את גודל הישיבה ברוחניות ובגשמיות ברמה גבוה .
ז' במנחם-אב תשס"ט
92. מה אתם רוצים מהתמנים ??...
יום באיר אחד הייתי זקוק לקאר סרויס [מונית ]הייתי באיזה מסעדה וראיתי על הקיר מספר טליפן צלצלתי למספר והזמנתי מונית לתרדמתי אני רואה בחור
תמני בחור מאד נחמד ובשיחתי איתו בדרך הבנתי שהוא בקבוצה נו אני שואל אותו הרי זה זמן של הסדר ?? ומי נותן לך רשות לעבוד ?. צוחק הבחור ומסביר לי איך זה עובד .
ובכן אנחנו חמשה בחורים קנינו ביחד מכונית ולכל נסיעה אנחנו מתחלפים
זות אומרת שחוזרים ל770 ופותחים מיד איזה ספר והמשגיח לא שם לב
שחברי נעלם לנסיעה וכך אנחנו מתחלפים הבנתם לאלה ששואלים
איפה הם הבחורים התמנים ,,,,
ז' במנחם-אב תשס"ט
93. הצד השווה של רוב המגיבים הזועמים - לעומת הכתבה
רוב המגיבים נגד הישיבה הם כאלה שאינם לומדים/למדו בישיבה (כולל אלה שמזהים את עצמם כתלמידי הישיבה..)

רוב התגובות נגד, הם על ה"גזענות" וזה שלא כל תלמיד מתקבל לישיבה.

רוב אלו שכותבים נגד שיטת החינוך של הרב זילברשטרום שייכים להערכתי למשפחותיהם של אלו שלא התקבלו.

לכן צריך לקחת את הכל בפרופורציה הנכונה.

נראה שלישיבה הזו לא התקבלו בחורים, יותר מאשר אלו שהתקבלו והתסכול שלהם גדול.

כל זמן שהתלמידים שלומדים במקום והוריהם מרוצים, נראה לי שהרב זילברשטרום יכול להיות רגוע ולהמשיך בדרכו...

הכתבה נכתבה על ידי אבא שבנו לומד בישיבה והוא מרוצה, נראה שכך הם פני הדברים אצל רוב הורי התלמידים.
ז' במנחם-אב תשס"ט
94. ל-93
תלמידי הישיבה לא יכולים להגיב פה משלוש סיבות
א) עדיין לא בין הזמנים והם נמצאים בישיבה
ב) הנהלת הישיבה לא מרשה להשתמש באינטרנט
ג) אם יכתבו תגובות נגד הישיבה ויכנסו לפרטים - עלולים לגלות מי הם הכותבים ולעשות להם בעיות

התגובות שלי אישית, ואני חושב שגם התגובות של רוב המגיבים האחרים אינם נגד הישיבה חלילה, אלא בעד לשנות ולתקן דברים בישיבה שדורשים תיקון ולא להעלים ולטעון שהכל מושלם.
במקרה, גם אין לי חברים או משפחה שהבן שלהם לא התקבל לקרית גת. אני דווקא מכיר כאלה שכן התקבלו ומה ששמעתי מהם גרם לי קצת לדאוג.
אני בהחלט שמח שהבן שלך מרוצה בישיבה, אבל אם בכל הישיבה יש אפילו תלמיד אחד שלא טוב לו שם, זה כבר סיבה לדאגה ולחשבון נפש.
ז' במנחם-אב תשס"ט
95. עלילת דם
רבים מהטוקבקים טוענים שהרב זילברשטרום אינו מכניס ספרדים וזה לא נכון.

הבן שלי לומד בשיעור א' ואמר לי שבכיתה שלו בלבד לומדים 6 בחורים ספרדים מתוך 20 תלמידים.
ז' במנחם-אב תשס"ט
96. אין כמו הרב זילברשטרום והצוות בק"ג
אני מרוצה מאוד מהתקדמות בני בישיבה
טין מילים להודות
הורה
ח' במנחם-אב תשס"ט